Tytuł pozycji:
Metodyka ustalania popytu gospodarstw domowych na usługi transportu zbiorowego
W badaniu popytu usług transportu zbiorowego rozpatruje się zachowania pojedynczych pasażerów poprzez pryzmat cen taryfowych oraz jakość oferowanych usług po stronie podażowej. Uważam, że obok tych kategorii wpływ na sposób podróżowania po aglomeracji miejskiej wywiera zakup samochodu osobowego przez gospodarstwo domowe. Gospodarstwo domowe może składać się z różnej liczby osób i z pomocą rachunku prawdopodobieństwa można ustalić, że niektóre osoby czasami korzystają z samochodu, a czasami z transportu zbiorowego. Tezą, którą postaram się udowodnić, jest stwierdzenie, że struktura demograficzna gospodarstwa domowego posiadającego jeden samochód osobowy jest mierzalnym źródłem popytu na usługi transportu zbiorowego. Celem artykułu jest prezentacja metody, z pomocą której będzie można ustalać z pewnym prawdopodobieństwem popyt na usługi w transporcie zbiorowym, jaki mogą w całej zbiorowości generować gospodarstwa domowe. W rozważaniach opieram się na opracowaniach G. Whiteheada2, P. Krugmana, R. Wellsa3 i innych przedstawicieli nauk ekonomicznych zajmujących się kategoriami popytu, budżetu domowego, użyteczności usług i wartości usługi.
In the study on demand for public transport services behavior of individual passengers is considered in respect to the tariff prices and quality of offered services in respect to the supply side. I believe that in addition to these categories purchase of a vehicle by the household has also an impact on the selection of transport’ means within the urban agglomeration. Household has a different number of people and based on the probability theory it can be determined that people sometimes travel by a car and sometimes by public transport. I will try to prove the thesis that demographic structure of the household owing a car is a measurable source of demand for public transport. The purpose of the article is to present a method to determine – with some probability – households’ demand for services in public transport. The article is based on the studies of G. Whitehead, P. Krugman, R. Wells and other representatives of economics dealing with categories of demand, household budget, utility services and the value of service.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę.