Tytuł pozycji:
Zrównoważony rozwój portu lotniczego
Dynamiczny rozwój przewozów lotniczych w Polsce, który był następstwem akcesji kraju do Unii Europejskiej, spowodował wzrost liczby operacji lotniczych, liczby przewiezionych pasażerów oraz towarów. Porty lotnicze podjęły liczne inwestycje infrastrukturalne, aby sprostać rosnącym potrzebom przewozowym i wymogom stawianym przez nowe warunki gospodarcze. Rozwój ruchu lotniczego i portów lotniczych generuje szereg efektów, które są odczuwane zarówno przez bezpośrednich użytkowników jak i lokalną społeczność. Część tych efektów zachodzi poza rynkiem, na którym powstają i występuje trudność przy określaniu ich wartości. Przy czym koszty i korzyści zewnętrzne należy rozpatrywać w kategoriach ekonomicznych, a więc szerszych niż tylko finansowe wyrażone w postaci pieniężnej. Do zewnętrznych efektów funkcjonowania portu lotniczego zalicza się wpływ na sferę społeczno-ekonomiczną i oddziaływanie na środowisko naturalne. Port lotniczy rozpatrywany jako skupisko przedsiębiorstw, których działalność częściowo lub w całości związana jest z jego funkcjonowaniemm, to stymulator wzrostu gospodarki miasta i regionu poprzez tworzenie miejsc pracy i dochodów. Dodatkowo przepływ pasażerów i towarów stymuluje aktywność gospodarczą przedsiębiorstw znajdujących się pod wpływem bezpośredniego i pośredniego oddziaływania portu lotniczego. Lepsza dostępność transportowa regionu ma wpływ na decyzje lokalizacyjne przedsiębiorstw, wzrost ich innowacyjności oraz konkurencyjności. Efekty środowiskowe funkcjonowania portu lotniczego ujawniają się przede wszystkim we wpływie na poziom zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody oraz hałasu. Dalszy rozwój ruchu lotniczego, a tym samym rozwój portów lotniczych stawia przed właścicielami i zarządami portów lotniczych problem tworzenia strategii rozwoju portu lotniczego, która pozwalałaby na maksymalizację efektywności pod względem społecznym, ekonomicznym i środowiskowym. Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do portu lotniczego oraz ukazanie związków zachodzących pomiędzy funkcjonowaniem portu lotniczego a otoczeniem społeczno-ekonomicznym i środowiskiem.
The article presents the concept of sustainable development in relation to the airport and describes the relationship between the airport operation and the socio-economic and environmental surroundings. The dynamic development of air traffic in Poland, being a consequence of the accession to the European Union has contributed to the increase in the number of aircraft operation, number of passengers and goods. The airports have made many infrastructure investments to meet the growing transport needs and demands of the new economic conditions. The development of air traffic and airport infrastructure generates a number of effects that are experienced by both direct users and the local community. Some of these effects occur outside the market in which they are created and there is difficulty in determining their value. The external costs and benefits of an airport should be considered in economic terms and therefore wider than just financial which are expressed in monetary terms. Further development of air traffic and thus development of airports poses to the owners and managers of airports problem of creating an airport development strategy which would allow to maximize the social, economic and environmental effectiveness.