Tytuł pozycji:
Experimental study of vibration control in a two-degree-of-freedom pitch-plane model of a magnetorheological vehicle suspension
The paper concerns the vibration control in a two-degree-of-freedom model of vehicle suspension equipped with independently controlled MR dampers in front and rear sections. The suspension model was tested in open-loop and feedback system configurations under harmonic and square base excitations. The experiments were conducted on the specially designed laboratory setup with data acquisition and control system configured in MATLAB/Simulink environment. The obtained results reveal effectiveness of MR dampers in vibration isolation for a wide range of excitation frequencies.
W artykule poruszono zagadnienie sterowania drganiami płaskiego modelu zawieszenia pojazdu o dwóch stopniach swobody, wyposażonego w niezależnie sterowane tłumiki MR w części przedniej i tylnej. Model zawieszenia badano w układzie otwartym oraz zamkniętym, przy harmonicznych oraz prostokątnych wymuszeniach podłoża. Badania eksperymentalne prowadzono z wykorzystaniem specjalnie zaprojektowanego stanowiska laboratoryjnego wyposażonego w aparaturę pomiarowo-sterującą współpracującą ze środowiskiem MATLAB/Simulink. Uzyskane rezultaty potwierdzają efektywność tłumików MR w zakresie redukcji drgań rezonansowych oraz nadrezonansowych.