Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Konwersja metanolu na gazowe paliwa silnikowe

Tytuł:
Konwersja metanolu na gazowe paliwa silnikowe
Autorzy:
Cęckiewicz, S.
Lipiarz, T.
Data publikacji:
2004
Słowa kluczowe:
metanol
gazowe paliwa silnikowe
methanol
gaseous engine fuels
engines
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule przedstawiono pomysł wykorzystania metanolu do napędu silników samochodowych po katalitycznym przekształceniu go w samochodowym konwertorze w paliwa gazowe: w mieszaninę węglowodorów lekkich, w przypadku silników o zapłonie iskrowym (ZI) lub w eter dimetylowy, w przypadku silników o zapłonie samoczynnym (ZS). Powstałe paliwo gazowe kieruje się potem wprost do kolektora dolotowego silnika, podobnie jak czyni się to z LPG. Założono dwupaliwowy system zasilania silników. Uzyskiwane z metanolu paliwo gazowe ulega współspaleniu z ciekłym paliwem konwencjonalnym: lekkie węglowodory z benzyną bezołowiową, w silniku ZI albo eter dimetylowy z olejem napędowym, w silniku ZS. Stosowanie metanolu w postaci paliw gazowych (w proporcji nie większej niż 1:4 metanolu względem paliw konwencjonalnych) jest bezpieczne dla silników, gdyż nie wpływa na podstawowe właściwości benzyny lub oleju napędowego, które zawierają odpowiednie pakiety dodatków uszlachetniających te paliwa.
In this article an idea of a non-typical methanol utilization for engine drive in motor-cars was presented. Methanol is transformed into gaseous fuels in a catalytic converter placed in a vehicle: into a light hydrocarbon mixture in a spark ignition engine (SI) or into dimethylether in a compression ignition engine (CI). The gaseous fuel is then introduced directly to an input engine collector similarly as in the case of LPG. Two-fuels system of engine feeding was assumed. The gaseous fuel obtained from methanol is combusted together with a liquid conventional fuel: light hydrocarbons with unleaded petrol in the SI engine or dimethylether with diesel oil in the CI engine. Application of methanol in the form of the gaseous fuels (in the ratio of 1:4, methanol towards the conventional fuels) is harmless for engines, because it has no influence on the basic properties of petrol or diesel oil which contain some suitable packets of improver additives.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies