Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zachowanie korozyjne kompozytu A359-cząsteczki SiC

Artykuł przedstawia wyniki badań podatności na korozję materiału kompozytowego o osnowie aluminium stopu aluminium 359 (Aluminium Association), zawierającego 20% obj. cząsteczek SiC (359/20%SiC). Kompozyt 359/20%SiC został wytworzony w Instytucie Odlewnictwa w Krakowie. Znajduje on zastosowanie jako nowoczesny materiał konstrukcyjny w przemyśle samochodowym, szczególnie na tłoki i tarcze hamulcowe. Wprowadzenie cząstek wzmacniających znacząco może zmieniać zachowanie korozyjne tych materiałów. Publikowana literatura w zakresie kompozytów o osnowie stopów aluminium jest ograniczona i często sprzeczna. Jest to spowodowane faktem rozmaitości osnowy kompozytów i faz zbrojących, które mogą powodować zupełnie inne zachowanie korozyjne. Ponadto różne parametry wytwarzania wpływają na mikrostrukturę materiałów kompozytowych, a w konsekwencji na ich zachowanie korozyjne. Badania odporności na korozję kompozytu 359/20%SiC wykonano za pomocą przyśpieszonych badań elektrochemicznych metodą potencjodynamiczną. Analizę korozyjną tego materiału odniesiono do charakterystyki korozyjnej stopu aluminium AK9 (AlSi9Mg). Pomiary potencjodynamiczne wykonano w 3,5% wag. roztworze NaCl (pH = 7,0) w temperaturze 25°C. Badania mikrostrukturalne przeprowadzono za pomocą mikroskopu optycznego ZEISS i skaningowego mikroskopu elektronowego (SEM) Hitachi S-3500N. W strukturze kompozytu na tle roztworu stałego i drobnoziarnistej eutektyki widoczne są cząsteczki węglika krzemu. Rozkład cząsteczek SiC w strukturze był dość równomierny (rys. la). Przebieg krzywych polaryzacji anodowej w 3,5% NaCl wskazuje, że są to krzywe metalu ulegającego samorzutnej pasywacji (rys. 2). Wyznaczone potencjały Ek, Eb, Er,[ delta]Eb, [delta]Er, z badań elektrochemicznych i analizy krzywych polaryzacji anodowej dla kompozytu i stopu AK9 są bardzo podobne (tab. 2). W strukturze stopu AK9 (rys. 3) występują liczne wżery, których głębokość zawiera się w granicach 8--16 }mikro]m. Wżery lokują się w eutektyce [alfa]+Si. W przypadku materiału kompozytowego 359/20%SiC obserwuje się jeszcze bardziej liczne i głębsze wżery (10--24 [mikro]m), które także lokują się w eutektyce [alfa]+Si pomiędzy cząsteczkami SiC (rys. rys. 4 i 5). Przeprowadzone badania nie wykazały znaczącego wpływu cząsteczek SiC na wzrost podatności na korozję wżerową w porównaniu do stopu AK9, co potwierdzają również dane literaturowe.
The paper presents results of the studies on the susceptibility of Aluminium Matrix Composite to corrosion. The subject of the examinations was a composite with the 359 aluminium alloy matrix (Aluminium Association) containing 20 vol.% of SiC particles (359/20%SiC). The 359/20%SiC composite has been synthesized at the Foundry Research Institute in Cracow. This material can be applied as a modern construction material in automotive industry, particularly for brake discs and pistons. However, the addition of the reinforcement particles could significantly influence the corrosion behaviour of these materials. Generally published literature on the corrosion of aluminium-based composites is rather limited and often contradictory. This is due to the fact that there is a variety of aluminium alloy matrix and reinforcement type combinations which may exhibit a completely different corrosion behaviour. In addition, processing parameters can heavily affect composite microstructure and, consequently, their corrosion behaviour. The studies on the 359/20%SiC composite corrosion resistance were carried out by accelerated electrochemical studies using the potentiodynamic method. The corrosion analysis of this material was then related to the corrosion characteristics of AK9 (AlSi9Mg) aluminium alloy. The potentiodynamic measurements were taken in the 3.5 wt.% NaCl water solution (pH = = 7.0) at the temperature of 25°C. Microstructure analysis of the specimens was examined using ZEISS model optical microscope and Hitachi S-3500N scanning electron microscopy (SEM). Silicon carbide particles were seen in the matrix on base of the [alpha]-Al solid solution, a fine-grained eutectic [alpha]+Si (Fig. 1a). Distribution of SiC in the structure was quite uniform. The course of the anodic polarization curves in the 3.5 wt.% NaCl solutions suggests characteristic curves for the metal that undergoes spontaneous passivation (Fig. 2) Potentials of the Ek, Eb, Er, [delta]Eb, [delta]Er determined in electrochemical studies and analyses of the anodic polarisation curves, for both, composite and AK9 alloy, are very similar (Tab. 1). In the microstructure of AK9 alloy (Fig. 3) there arę numerous pits whose depth ranges from 8--16 [micro]m. The pits are located in [alpha]+Si eutectic. In the case of the composite material more numerous and deeper pits (10--24 [micro]m) were observed which also locate in the [alpha]+Si eutectic between SiC particles (Figs. 4, 5). The conducted examinations did not show significant influence of SiC particles on the increase of susceptibility to pitting corrosion in comparison to AK9 alloy, what is confirmed by the literature data.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies