Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Hydro- and lithodynamic aspects of constructing a navigable canal through the Vistula Spit - Part 2

The paper discusses hydro- and lithodynamic aspects of a planned construction of a navigable canal across the Vistula Spit. The discussion is based on the results obtained under a research and development grant carried out in 2007-2008 by the Institute of Hydroengineering of the Polish Academy of Sciences in Gdańsk in collaboration with the Chair of Civil Engineering and Building Structures, the Faculty of Technical Sciences, at the University of Warmia and Mazury in Olsztyn. The analysis presented in this paper regarding the effect of the length and position of planned breakwaters on the silting up of the fairway broadens the results of the research perfomed under the above grant by including such aspects as the position of the fairway's axis towards the shore. All analyses were performed employing an innovative method which takes into account the changeable grain size structure of deposists (cf. Kaczmarek L.M., Sawczyński Sz. 2007 and Kaczmarek L.M. 2008). The recommendations regarding an optimum length of planned breakwaters and depth of an approach fairway, presented previously, have found further confirmation.
W artykule przedstawiono aspekty hydro- i litodynamiczne planowanej budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Dyskusję wyników przeprowadzono na podstawie rezultatów uzyskanych w ramach grantu badawczego rozwojowego realizowanego w latach 2007-2008 przez Instytut Budownictwa Wodnego PAN w Gdańsku we współpracy z Katedrą Budownictwa i Konstrukcji Budowlanych Wydziału Nauk Technicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Przedstawiona analiza, dotycząca wpływu długości oraz ustawienia projektowanych falochronów na zapiaszczanie toru wodnego, stanowi istotne rozszerzenie wyników badań uzyskanych w ramach grantu o aspekty związane z ustawieniem osi toru względem brzegu. Analizy wykonano, korzystając z nowatorskiej metody uwzględniającej zmienność uziarnienia osadów (por. Kaczmarek, Sawczyński 2007 i Kaczmarek 2008). Potwierdzono zalecenia optymalizacyjne dotyczące długości projektowanych falochronów i głębokości toru podejściowego.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies