Tytuł pozycji:
Funkcjonalne elektrolityczne powłoki kompozytowe Ni-SiC-PTFE
Elektrolityczne powłoki kompozytowe Ni-SiC-PTFE otrzymano drogą elektroosadzania z niskostężeniowego elektrolitu Wattsa, zawierającego dyspersje SiC i PTFE, wytworzone przy zastosowaniu substancji powierzchniowo czynnych. Powłoki osadzano na podłożu stalowym (St3S) w warunkach galwanostatycznych. Skład chemiczny otrzymanych powłok, określony metodą grawimetryczną i spektrometrii ICP, zależy nie tylko od zawartości cząstek dyspersyjnych w kąpieli galwanicznej, ale również od użytej substancji powierzchniowo czynnej (tab. l, rys. 1). Otrzymane powłoki zawierały od 0,8 do 8% obj. cząstek dyspersyjnych. Naprężenia własne osadzanych powłok kompozytowych, mierzone metodą dylatometryczną, były ściskające i po osiągnięciu przez powłokę grubości -30 um zbliżały się do O (rys. 2). Przeprowadzono przyspieszone badania korozyjne wytworzonych powłok Ni-SiC-PTFE i porównawczo powłoki z chromu technicznego, zgodnie z normą PN-EN ISO 4541 (próba korozyjna Corrodkote). Stwierdzono, że wszystkie badane powłoki wytrzymały próbę dla warunków ciężkich, a powłoki hybrydowe dla warunków wyjątkowo ciężkich (tab. 4). W celu zbadania przydatności wytworzonych warstw hybrydowych do pracy w skojarzeniach ślizgowych części i zespołów pojazdów mechanicznych pracujących w ruchu posuwisto-zwrotnym lub oscylacyjnym wykonano pomiary na urządzeniu badawczym Tester T-05 w ruchu oscylacyjnym ze smarowaniem. Porównawczo badano powłokę z chromu technicznego. Dwie powłoki hybrydowe miały przeszło dwukrotnie większą odporność na zużycie (rys. 3) od powłoki z chromu technicznego. Współczynnik tarcia wszystkich badanych skojarzeń był mały i zawierał się pomiędzy 0,095:0,02 (rys. 4).
Electrolytic composite coatings Ni-SiC-PTFE were obtained by electrodeposition from low-concentrated Watts electrolyte with SiC and PTFE dispergated by surface - active agents. Coatings were deposited on steel substrate (St3S) under galvanostatic conditions. Chemical composition of the coatings, determined by gravimetric and ICP spectrometry methods, depended not only on the content of the dispersed particles but also on the used surface - active agent (Tab. 1, Fig. 1). Obtained coatings contained from 0.8 to 8 vol.% of dispersed particles. The internal stress of deposited composite coatings, measured by dilatometric method, were comprehensive and at reach of the coating thickness -30 um approached to 0 (Fig. 2). The accelerated corrosion test of electrodeposited coatings Ni-SiC-PTFE in comparison with the technical chromium coating was carried out according to PN-EN ISO 4541 (corrosion test Corrodkote). All investigated coatings beared test for the heavy conditions and the hybrid coatings for the extremally heavy conditions (Tab. 4). The measurements on the Tester T-05 in the oscillating motion with lubrication were executed on the purpose to investigate the usability of the electroplated hybrid layers to work in the interconnection of slidings parts and assambles of motor vehicle working in the reciprocating or oscillating motion. In comparison to these the technical chromium coating was investigated. The two hybrid coatings showed more than twice as great wear resistance (Fig. 3) than the technical chromium coating. The friction coefficient of all investigated interconnections was low, between 0.095:0.02 (Fig. 4).