Tytuł pozycji:
Wpływ skrępowania bocznego w pełzaniu dynamicznym na wyniki badań betonu asfaltowego
Modyfikacja metody badania pełzania dynamicznego polegająca na zastosowaniu skrępowania bocznego pozwala na lepszą ocenę betonu asfaltowego o strukturze kontaktowej. Skrępowanie boczne w większym stopniu modeluje naprężenia boczne w nawierzchni przy obciążeniu kołem pojazdu. Próbki betonu asfaltowego z różnymi rodzajami asfaltu poddano badaniom pełzania dynamicznego bez skrępowania bocznego i ze skrępowaniem bocznym. Analizowano moduły sztywności, odkształcenia i prędkości pełzania. Stwierdzono, że skrępowanie boczne wpływa istotnie na proces pełzania betonu asfaltowego.
Modification of the method of dynamic creep test by implementing of the side restraint causes better evaluation of the asphalt concrete of contact structure. The side restraint better model the side strains in the pavement loaded by the vehicle wheel. Samples of the asphalt concrete with various types of asphalt have been subjected to the creep test without and with the side restraint. Stiffness modules, strains and creep speeds have been analysed. The results shown that the side restraint significantly influences the process of creep of the asphalt pavement. Keywords: roads, asphalt pavement, laboratory tests, creep, side restraint.