Tytuł pozycji:
Niepewność współczynnika agresywności
Współczynnik agresywności ruchu wskazuje zależność między szkodą zmęczeniową nawierzchni po przejściu pojazdów ciężkich a szkodą po przejściu tej samej liczby pojazdów obliczeniowych. W Polsce nawierzchnie kwalifikuje się pod względem trwałości zmęczeniowej na kategorie ruchu. Brak szczegółowych publikacji na ten temat skłonił autora do przedstawienia wyników badań wykonywanych różnymi metodami. Wykazał on istotną niepewność agresywności ruchu, która jest pomijana. Wprowadzenie ważenia pojazdów na drogach przyniosłoby korzyści nie tylko w zakresie ochrony nawierzchni, ale również w zakresie gromadzenia danych o rozkładzie obciążeń potrzebnych do projektowania nawierzchni.
Traffic aggressiveness coefficient indicates relationship between creep damage of pavement after passing of heavy vehicles and damage after passing the same number of equivalent vehicles. In Poland pavements are qualified by traffic categories taking into account creep durability. Lack of detailed publications inclined the author to present the results of investigations made by various methods. He showed significant uncertainty of traffic aggressiveness, which is being omitted. Introducing of vehicle weighing would bring benefits not only for pavement protection but also for collecting of data on load distribution needed for pavement design.