Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Porównanie drogowych torów badawczych do przyspieszonej oceny nawierzchni

Tytuł:
Porównanie drogowych torów badawczych do przyspieszonej oceny nawierzchni
Autorzy:
Kowalski, K. J.
Data publikacji:
2007
Słowa kluczowe:
nawierzchnia drogowa
eksploatacja
ocena stanu nawierzchni
ruch pojazdów
obciążenie
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Podczas eksploatacji nawierzchnie drogowe narażone są na oddziaływanie zmiennych czynników środowiska i obciążeń od ruchu pojazdów. W celu dokładnego opisu zjawisk zachodzących w drogach konieczne są badania laboratoryjne i terenowe charakteryzujące zarówno właściwości materiałów użytych w nawierzchni, jak i zachowanie całej konstrukcji w czasie eksploatacji. Sposobem na przyspieszenie zużycia nawierzchni i skrócenie czasu badania jest poddanie zamkniętego dla ruchu publicznego toru badawczego cyklicznym obciążeniom symulującym ruch pojazdów. W artykule scharakteryzowano główne zalety i ograniczenia związane z przyspieszoną oceną nawierzchni wykonywaną na tego rodzaju obiektach. Porównano znajdujące się w USA i w innych krajach wybrane tory badawcze, w tym kołowroty, urządzenia liniowe, drogi badawcze i urządzenia mobilne. Zestawiono ponadto doświadczenia w zakresie wykorzystania drogowych torów badawczych do przyspieszonej oceny wpływu obciążeń ruchem i warunków klimatycznych na powstawanie zniszczeń nawierzchni drogowych.
During their service life, pavements are influenced by the various environmental and traffic conditions. In order to better characterize the effects of these conditions, both field and lab tests are required. Such a characterization should focus on both pavement material properties, as well as reaction of the pavement structure to the destructive processes that occur during the pavements service life. To accelerate pavement damage and to shorten the test time, pavements are subjected to repeated load applications simulating traffic conditions. This paper presents the benefits and limitations related to the Accelerated Pavement Testing (APT) facilities, including linear and circular track facilities, test roads (tracks) and mobile load simulators. Selected APTs, located in the USA and in other countries are compared. In addition, a brief historical overview is presented in conjunction with the researcher's personal experience.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies