Tytuł pozycji:
Holistyczne ujęcie informacji. Cz.3. Informacja estetyczna/ludyczna
Informacja estetyczna/ludyczna jest szczególnym specyficznym rodzajem informacji jako pochodna postawy człowieka określanej mianem "homo ludens / esteti-cus". Jest ona wyrazem autotelicznej ekspresji tworzenia lub zabawy. Podstawową różnicą między nią a informacją naukową i operacyjną/pragmatyczną jest jej stosunek do rzeczywistości. Informacja estetyczna współcześnie jest "prawdą" tworzoną arbitralnie przez swego twórcę, a status bycia dziełem sztuki otrzymuje ona w zasadzie aktem wolitywnym jej autora/twórcy. W dobie obecnej cechą charakterystyczną tej informacjijest jej "indy widuowy"język, tworzony każdorazowo przez twórcę/emitera informemu, co stawia szczególne wymagania odbiorcom przekazu ludycznego/estetycznego-chodzi tu o problemy kompetencji odbiorczej. Co się zaś tyczy weryfikalności czy falsyfikowalności artefaktów /dzieł to w praktyce nie podlegają one "znormalizowanej ocenie", gdyż ich twórcy świadomie odrzucają wzorce, normy, kanony, tworząc za każdym razem, od nowa innowacyjny językowo "produkt".
The aesthetic/ludic information constitutes a specify type of information as a derivative of an attitude assume by a human being referred to as "homo ludens/esteticus". It is a manifestation of an autotelic expression o creation or play. The basic difference between it and scientific and operative/pragmatic information is its relation to the reality. The aesthetic information at present is a truth" created arbitrarily by its creator, and it is granted a status of apiece of art actually by a volitive act of its author/creator. Nowadays a characteristic feature of this type of information is its "individual" language, created each time by the creator/the informem emitter, which constitute special requirements for the recipients of a ludic/aesthetic message, it is a question of the receiving competence. As far as the verifiability or falsifiability of artefacts/pieces of art, in practice they are not subject to "a normalized evaluation" as their creators knowingly reject standards, norm, canons, each time creating "a linguistically innovative product".