Tytuł pozycji:
Propozycja zastosowania zasad zrównoważonego rozwoju w modernizacji mostu
Zrównoważony rozwój (ang. sustainable development) jest filozofią rozwoju społeczno-ekonomicznego zharmonizowanego z poszanowaniem środowiska. Ogólnym założeniem tej filozofii jest zredukowanie negatywnego oddziaływania na środowisko, spowodowanego wykorzystywaniem zasobów w sytuacji wzrostu gospodarczego. Dlatego zaleca ona działania w celu zminimalizowania negatywnego wpływu produktów na środowisko we wszystkich fazach cyklu ich życia tj. "od kołyski po grób". Działania te opierająsię na wiedzy, jakiej dostarcza analiza cyklu życia, w której wykorzystuje się odpowiednie narzędzia, służące do oceny i porównania materiałów, konstrukcji, technologii i procesów pod kątem zrównoważonego rozwoju. Oszacowanie kosztów oraz oddziaływania obiektu na środowisko w ciągu całego cyklu życia jest przedmiotem dwóch rodzajów analiz: ekonomicznej oceny cyklu życia (LCCA) oraz środowiskowej oceny cyklu życia (LCA). Wyniki otrzymane z tych dwóch analiz służą łącznie do oceny stopnia wdrożenia zasad zrównoważonego rozwoju przez porównywane warianty konstrukcyjne, materiałowe lub technologiczne. Przykładowe zastosowanie obu analiz do oceny wariantów modernizacji stalowego mostu kratownicowego jest przedmiotem niniejszej pracy. Porównawczą analizę kosztów i wpływów środowiskowych w ciągu cyklu życia mostu przeprowadzono dla trzech wariantów modernizacji mostu z wykorzystaniem nowej płyty pomostu: żelbetowej, stalowej i aluminiowej. Ekonomiczna i środowiskowa ocena wariantów modernizacji umożliwiła holistyczne spojrzenie na dość powszechny współcześnie problem wymiany pomostu w tego typu obiektach. Jednocześnie uzyskane wyniki jednoznacznie wykazały, że zarówno koszty generowane w cyklu życia mostu, jak również związane z tym obciążenie środowiskowe byty najmniejsze w przypadku pomostu aluminiowego. Tylko analiza cyklu życia może wykazać, że stosowanie w mostownictwie niekonwencjonalnych materiałów konstrukcyjnych o wysokiej trwałości {w tym przypadku stopu aluminium) jest działaniem w kierunku jak najlepszego spełniania zasad zrównoważonego rozwoju.
Sustainable development is a philosophy of social-economic development with a pattern of resource use that aims to meet human needs while preserving the environment so that these needs can be met not only in the present, but in the indefinite future. It requires the minimization of the environmental impacts of a given product or service caused or necessitated by its existence in whole life cycle, ie. from-cradle-to-grave. The investigation and valuation of the environmental impacts are based on life cycle analysis with the use of the special assessment methods for product/material/technology comparison in respect of sustainable development. The whole life costs and environmental impacts assessment are the subject of two types of analysis: LCCA - life cycle costs analysis and LCA - life cycle (environmental} analysis. The integrated results of both analysis are commonly used for an evaluation, how a compared products/mate rials/technologies fulfil the sustainable development requirements. The application of LCCA and LCA analysis for the bridge modernisation case study is the subject of the paper. The comparative analysis of costs and environmental impacts in the whole life of a bridge for three variants of its modernisation has been carried out. The bridge modernisation with the use of the RC deck, steel deck and aluminium deck has been considered in the study. The final results have enabled the holistic view on the bridge redecking problem being very common in contemporary bridge maintenance policy. The analysis clearly reveals, that both life cycle costs and environmental impacts are the least in the case of aluminium deck. Only the whole life cycle analysis could prove, that the application of advanced materials/products/technologies in bridge construction leads up towards the sustainable development.