Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wiadukt żelbetowy z początków XX wieku - analiza mikrostruktury stuletniego betonu

Tytuł:
Wiadukt żelbetowy z początków XX wieku - analiza mikrostruktury stuletniego betonu
Autorzy:
Jóźwiak-Niedźwiedzka, D.
Tucholski, Z.
Data publikacji:
2010
Słowa kluczowe:
Kolej Kaliska
historia
Droga Żelazna Warszawska-Kaliska
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule opisano historię wiaduktu Kolei Kaliskiej, a także stan zachowania konstrukcji. Omówiono aktualny stan jakości betonu z wiaduktu sklepionego parabolicznego Drogi Żelaznej Warszawsko - Kaliskiej - najprawdopodobniej jednej z dwóch najstarszych budowli inżynierskich o konstrukcji betonowej na terenie Warszawy. Zamieszczono opis przygotowywania cienkich szlifów betonowych oraz przedstawiono wyniki analizy obrazów uzyskanych za pomocą mikroskopu optycznego do obserwacji mikrostruktury betonu w świetle spolaryzowanym i w świetle ultrafioletowym. Scharakteryzowano rodzaj kruszywa (analiza petrograficzna), a także przeprowadzono ocenę wielkości współczynnika wodno-cementowego uzyskanego na podstawie rozkładu intensywności barwnika fluoroscencyjnego w świetle UV.
In the paper the history of a viaduct from Railway Warsaw - Kalisz and its present condition is described. The parabolic vaulted viaduct that was built for the Railway Warsaw - Kalisz, is probably one of two oldest concrete structures in Warsaw. The quality of concrete specimens taken from parabolic vaulted viaduct is analyzed and the preparation of thin sections is described. The analysis of impregnated this sections was performed using transmitted polarized light, crossed polarized light and fluorescent light. The petrographic analysis of aggregate was conducted and the grain shape and grain size distribution is described. The paste quality was also analyzed and water-cement ratio of concrete taken from viaduct was determined in UV light. The results of thin section analysis showed that this over 100 years old structure was made from two different concretes: "old concrete" and "new concrete". "Old concrete" was cast in 1904, and "new concrete" - probably between First and Second World War as a part of some kind of repair works.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies