Tytuł pozycji:
Ocena kohezji lepiszczy drogowych na podstawie badania ciągliwości w funkcji temperatury
W pracy przedstawiono wyniki badań ciągliwości asfaltów i asfaltów modyfikowanych polimerami i dodatkami miału gumowego. Badanie ciągliwości z pomiarem siły rozciągajacej prowadzono w funkcji temperatury i prędkości rozciągania. Zmiany kohezji określonej na podstawie badań ciągliwości pozwoliły na obliczenia pracy odkształcenia i maksymalnej siły rozciągającej badanych lepiszczy. stwiedzono, że lepiszcza modyfikowane charakteryzują się wyższymi korzystniejszymi właściwościami kohezyjnymi niż asfalty wyjściowe. Określono metody badań dające najbardziej istotną ocenę lepiszczy modyfikowanych ze względu na kohezję.
In the paper there are presented research results of ductility test of non modified bitumen and modiefied with polymer and scrap rubber. Force ductility tests in finction of temperature and elongation speed were carried out. Changes of cohesion determined on the basis of force ductility tests allowed the determination of had deformation work and maximum tensile force. It was found that polymer modiefied bitumen had better cohesion properties than standard bitumen. The most appropriate testing method for characterization of road bitumen cohesion was defined.