Tytuł pozycji:
Teoretyczna i empiryczna dokładność pomiaru toru pojazdu metodą bezreflektorową z wykorzystaniem fal ultradźwiękowych
W pracy przedstawiono teoretyczną i empiryczną dokładność pomiaru toru pojazdu za pomocą przetworników ultradźwiękowych. Analizom poddano wpływ poszczególnych przetworników związanych z określeniem położenia punktów trajectorii pojazdów poruszających się po krzywoliniowych odcinkach dróg. Przedstawiono sposób pomiaru, błędy związane z określeniem stanowisk pomiarowych, kierunków orientujących oraz samego pomiaru. Przeprowadzona teoretyczna analiza i eksperymentalne badania terenowe określenia współrzędnychpunktów trajektorii pojazdów, za pomocą bezreflektorowej metody z wykorzystaniem przetworników ultradźwiękowych, potwierdziły wysoką dokładność opracowanej metody.
In the paper, the theoretical and empirical precision of a vehicle movement trajectory test using supersonic sensor is presented. Influence of particular factors, relevant to the location determination of trajectory points of vehicle movement on curvilinear road parts, was subject of analyses. Test proceedings, errors of test stations localisation, orientating directions and tests are presented. Theoretical analyze and experimental field-tested of vehicle movement trajectory points coordinates determination, by means of reflectorless method, using supersonic sensor, proved the high accuracy of the developed method.