Tytuł pozycji:
Możliwości włączenia regionu łódzkiego w krajową i europejską sieć kolejową dużych prędkości
Niekorzystny historyczny rozwój łódzkiego węzła kolejowego sprawił, że ponad milionowa aglomeracja znalazła się obecnie poza głównymi magistralami kolejowymi kraju. Centralne położenie regionu łódzkiego w Polsce predestynuje go do roli centrum komunikacyjnego Polski na przecięciu się głównych osi wschód-zachód i północ-południe. Wymagałoby to jednak zasadniczej korekty i budowy nowych linii kolejowych. Analogiczny program jest już obecnie realizowany dla sieci drogowej. Autostrada A2 wschód-zachód zostanie wybudowana o kilkadziesiąt kilometrów na południe od obecnej drogi krajowej nr 2 tak, aby przebiegała w pobliżu północnej granicy Łodzi, a droga krajowa nr 1 północ-południe przebiegająca już przez Łódź zostanie zastąpiona a autostradą Al. W ten sposób w pobliżu Łodzi powstanie jeden z największych węzłów drogowych w Polsce. Podobnej restrukturyzacja wymaga także sieć kolejowa w regionie łódzkim, ponieważ dopiero wówczas można będzie ograniczyć procesy dezurbanizacyjne spowodowane brakiem równowagi w systemie transportowym. Tylko w takim przypadku Polska Centralna uzyska większą prężność i atrakcyjność, a jej największa administracyjna stolica stanie się rzeczywistym centrum regionu.