Tytuł pozycji:
Wpływ temperatury na pracę łożysk rozrusznika
W artykule przedyskutowano źródła generowanego ciepła I strumienie wymienianego ciepła w rozruszniku oraz zamieszczono wyniki obliczeń poszczególnych wartości generowanych mocy cieplnych i strumieni ciepła. Ponadto zamieszczono wyniki zmierzonych wartości temperatury, momentu tarcia i prędkości obrotowej czopów w łożyskach, w funkcji liczby uruchomień rozrusznika. Przedstawiono również obliczone rozkłady temperatury w rozruszniku. Stwierdzono, że przyjęta metoda obliczania ilości generowanego i wymienianego ciepła oraz rozkładu temperatury w rozruszniku nadaje się do oszacowania wartości temperatury w jednym z łożysk rozrusznika, przy znajomości zmierzonej wartości temperatury w drugim łożysku rozrusznika. Ułatwia to analizę zjawisk zachodzących w łożysku, dla którego zmierzono moment tarcia i prędkość poślizgu czopa względem panewki.
The heat generation and heat flow in the car starter have been discussed and calculated. The results of measured values of temperature, moment of friction and rotational velocity of the shaft vs number of cycles in bearing of car starter have been presented in the paper. The gradients of temperature in car starter have been shown. It has been concluded, that method of calculation the number of generated heat, of heat flow and of temperature gradient can be used to calculate value of temperature in back bearing in car starter, when the measured value of temperature in front bearing is known. It makes easier analysis of phenomena in bearing, for which one the measured values of moment of friction and sliding velocity are known. It can be also concluded, that the calculated value of temperature in back bearing is almost equal the measured value of temperature in front bearing in car starter. The increasing of value of rotational moment loading rotor, which has been accompanied decreasing of rotational velocity (it has resulted from characteristic of car starter), has caused increasing of loading and the greater power of friction in bearing. Owing to it, the value of temperature in car starter has increased. The decreasing of the value of moment of friction, which has accompanied the increasing of value temperature, in back bearing could be caused by higher intensity of oil issuing from the porous bush.