Tytuł pozycji:
Finansowanie rozwoju infrastruktury transportu kolejowego w pierwszym okresie członkostwa Polski w Unii Europejskiej
W licznych wypowiedziach przed akcesją podkreślano, że przystąpienie Polski do Unii Europejskiej będzie szansą, dzięki możliwości wykorzystywania środków pomocowych na rozwój infrastruktury, w tym infrastruktury kolejowej. Optymizm wynikał z wielkości wynegocjonowanych kwot, które Polska może pozyskać z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach 2004-2006, a następnie 2007-2013. Z alokacji środków z Funduszu Spójności i funduszy strukturalnych wynikało bowiem, że na rozwój infrastruktury przeznaczone zostanie ponad 4,2 mld euro. Nie pamiętano, bądź nie chciano jednak pamiętać, że możliwość wykorzystania tych środków uzależniona jest od przestrzegania reguł Unii Europejskiej, a w szczególności musi być podporządkowana zasadom polityki spójności społeczno-gospodarczej UE oraz wymogom wynikającym z prawa polskiego.