Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Charakterystyka biegu jałowego w fazie nagrzewania silnika

Tytuł:
Charakterystyka biegu jałowego w fazie nagrzewania silnika
Autorzy:
Iskra, A.
Kałużny, J.
Babiak, M.
Data publikacji:
2008
Słowa kluczowe:
bieg jałowy
straty tarcia
zimny rozruch
cold engine start
friction loses
idle run
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wobec zmieniających się warunków eksploatacji i wyraźnej tendencji do zwiększenia udziału czasu pracy silnika na biegu jałowym i przy bardzo małych obciążeniach coraz większą uwagę przywiązuje się do redukcji strat tarcia. W przypadku małych obciążeń silnika, a szczególnie biegu jałowego, zmniejszenie strat tarcia jest skutecznym sposobem zmniejszenia zużycia paliwa. W artykule dokonano analizy wpływu rosnącej w fazie nagrzewania temperatury silnika na straty tarcia i zużycie paliwa silnika pracującego na biegu jałowym. Nagrzewanie nieobciążonego silnika jest procesem długotrwałym, można zauważyć, że wyraźnie zwiększone tuż po rozruchu zużycie paliwa szybko maleje wraz z nagrzewaniem się silnika. W przypadku jednego z badanych silników o zapłonie samoczynnym zużycie paliwa stabilizuje się po ok. 10 min od chwili rozruchu, kiedy to temperatura cieczy chłodzącej silnik osiąga wartość równą ok. 50.C, dalszy wzrost temperatury powoduje zwiększenie zużycia paliwa. Prezentowane w artykule badania, przeprowadzone na stanowisku modelowym oraz kilku silnikach samochodowych, pozwoliły na określenie natury zjawisk warunkujących charakterystyki biegu jałowego.
By reason of engine operation condition changes and distinct tendency of increasing idle running time and at low loads, reducing friction forces has become significant matter. In the event of low loads and especially idle engine running reduction of friction forces is effective way to reduce fuel consumption. In the paper influence of increasing coolant and oil temperatures on the friction loses and fuel consumption of idle running engine was analyzed. Heating not loaded engine is a long lasting process and it can be noticed that increased fuel consumption immediately after cold engine starts rapidly to decrease with increase of the engine temperature. In case of one investigated CI engine fuel consumption stabilize after about 10 minutes after start up when the coolant temperature reaches 50.C. Further temperature increase causes fuel consumption growth. Presented examinations carried out on test bed and few car engines allowed to determine phenomena that basically are connected with idle run characteristic.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies