Tytuł pozycji:
Aspekty organizacji międzynarodowych przewozów kolejowych w Polsce
Kolejowe połączenia międzynarodowe mają w Polsce długą tradycję. Początkowo (w połowie XIX w.) linie kolejowe łączyły ważne ośrodki przemysłowe na obszarze poszczególnych zaborów. Warto również nadmienić, że linie, które dziś łączą terytoria dwóch lub kilku państw, kiedyś umożliwiały przemieszczenie między miastami danego zaboru. Najlepszym przykładem jest Kolej Warszawsko-Wiedeńska, nazywana także Drogą Żelazną Warszawsko-Wiedeńską. Pierwszy jej odcinek na terenie zaboru rosyjskiego z Warszawy do Grodziska wybudowano w 1845 r. W 1848 r. otwarto odgałęzienie tej linii do Maczek (granica z Galicją) oraz do Łowicza. Dzięki wybudowaniu w 1848 r. Kolei Krakowsko-Górnośląskiej (Krakau - Oberschlesischen Eisenbahn) z Krakowa do Mysłowic z odnogą ze Szczakowej do Maczek [1], połączono Warszawę z Krakowem, Wrocławiem oraz Wiedniem [2].