Tytuł pozycji:
Regionalne porty lotnicze szansą rozwoju systemu transportu samolotami lekkimi
Europa posiada olbrzymi potencjał lotnisk i lądowisk, z których tylko część jest wykorzystywana do realizacji przewozów lotniczych. Z ok. 1300 lotnisk ok. 750 posiada niezbędne wyposażenie do realizacji operacji IFR. W 2010 r. w Europie zrealizowano ponad 9.5 miliona operacji IFR a prognozy przewidują ich wzrost o 21 procent do 2017 r. [7]. Spośród wszystkich operacji, 44 % realizowane jest na 25 największych lotniskach. Efektem tego jest duże zagęszczenie ruchu lotniczego na największych lotniskach i w ich otoczeniu, zbliżające się do granicy pojemności sektorów. Jednym ze sposób obniżenia liczby operacji lotniczych na największych lotniskach jest przeniesienie części ruchu lotniczego na lotniska słabiej obciążone. Operacje na tych lotniskach mogłyby być realizowane samolotami lekkimi w ruchu nieregularnym. Takie rozwiązanie byłoby szczególnie atrakcyjne w rejonach Europy posiadających słabiej rozwiniętą infrastrukturę drogową i kolejową. System ten może stanowić konkurencyjną ofertę podróży po Europie, skierowaną do osób korzystających dotychczas z transportu drogowego lub kolei. Ideą systemu byłoby rozpowszechnienie ekonomicznie atrakcyjnego, szybkiego, bezpiecznego i ekologicznie przyjaznego środka transportu dla wszystkich obszarów Europy.
Europe is one of the Earth's most densely populated areas. There are approximately 1270 airports and 1300 airfields in Europe. The total number includes 737 European airports that are equipped for IFR operations. In 2010, approximately 9.5 million IFR flights were performed in Europe and the forecast for 2017 assumes 21 per cent increase in the number of IFR flights, which is an equivalent to 11.5 million takeoffs, and the same number of landings, in European airports. As much as 44 per cent of the total air traffic is concentrated on only 25 largest European airports. That results in a very high air traffic density in the largest European airports and in their vicinity. What it involves, air traffic in the largest airports and their areas of operations (AOA) approaches the capacity limits. Such high density of air traffic adversely influences the natural environment in the vicinity of airports by increasing cumulative noise level and the concentration of environmentally hazardous substances. One of the remedies to the situation is the implementation of new air transportation system utilizing smaller airports with less air traffic density. Such a system enable short haul trips in a short time at acceptable cost, thanks to the use of small aircrafts (jet, turboprop, pistons) departing from small airports. The new system would be especially attractive for European regions with less infrastructure quality. Such a system would be alternative (competitive) offer for short distance journeys in Europe, directed to persons using cars and rail transport, so far. The idea is to offer economically attractive, fast, safe and friendly to the environment new domestic air transportation system.