Tytuł pozycji:
Modelowanie numeryczne odkształceń nawierzchni drogowej w świetle wyników monitoringu na przykładzie drogi dojazdowej do kompleksu hal logistycznych
W artykule przedstawiono wyniki analiz zachowania półsztywnej konstrukcji drogowej współpracującej z podłożem gruntowym. W warstwie podbudowy zastosowano materiał z grupy UPS (ubocznych produktów spalania) Warunki zniszczenia materiału podbudowy badano wprowadzając w modelu obliczeniowym układu konstrukcja drogowa - podłoże model konstytutywny (e-p-d). Równocześnie podano opis monitoringu założonego na badanym odcinku drogi (dojazdowej do hal w obszarze logistycznym w Bieruniu). Przedstawiono otrzymane wyniki - odkształcenia pionowe podłoża gruntowego w obszarze współpracy z obciążoną konstrukcją oraz odkształcenia poziome w warstwie podbudowy.
The paper presents results of the analyses that describe behavior of the semi-rigid road structures, which cooperates with subsoil. For a subbase layer the secondary products of the combustion were used (so known CSP materials). Failure conditions for the subbase layers were investigated in numerical model road structure - subsoil by the (e-p-d) constitutive model, elastic-plastic with degradation. Simultaneously the monitoring description was given. It was installed at the investigated road-section (access road to the logistical halls in Bieruń). Monitoring-results, vertical strains in subsoil (in cooperation zone with road) and horizontal strains within the subbase are given.