Tytuł pozycji:
Ostrożne podejście do stosowania Eurokodów przy modernizacji nasypów kolejowych
Artykuł dotyczy istotnego problemu zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji nasypów modernizowanych linii kolejowych. Konieczność wzmocnienia jest konsekwencją wzrostu obciążeń podtorza wskutek planowanego zwiększenia prędkości rozkładowej pociągów. Do tego jeszcze należy dodać bardzo wysokie wymagania dotyczące zapasu stateczności skarp, jakie wprowadziła najnowsza edycja wewnętrznych przepisów kolejowych. Skrajnie odmienne podejście reprezentują zalecenia projektowe zawarte w normach europejskich, dotyczące projektowania geotechnicznego nasypów kolejowych. W artykule przedstawiona jest dyskusja rozwiązań projektowych uzyskanych według tych dwóch skrajnych podejść obliczeniowych oraz zagrożeń związane z zastosowaniem Eurokodów.
The article discusses the important problem of ensuring the safe exploitation of modernized railway embankments. Strengthening of embankment slopes is a consequence of increased load as a result of the planned increase the speed of trains. Should also take into account the very high demands on the stability of slopes, which introduced the latest edition of the internal rules of the Polish railway. Design recommendations included in the Eurocedes represent an extremely different approach for the design of geotechnical railway embankments. The article presents a discussion of design solutions developed from these two extreme approaches computing and the risks associated with the use of European Standards.