Tytuł pozycji:
The influence of ship's motion in regular wave on dynamics of an offshore crane.
The paper presents the numerical model of a supply vessel-load-crane-offshore vessel system for simulation of heave motion and dynamic analysis of the system during critical phases of the handing operation: taking the load off from and lowering it to a moving base. The model enables extreme forces in elements and deflection of the structure to be determined. Different operating and emergency conditions can be simulated (e.g. horizontal motion of a supply vessel). The elaborated software can be applied also for determination of derated load charts and ultimate crane capacity (sequence of failure).
W pracy przedstawiono model matematyczny układu statek dostawczy-ładunek-żuraw-statek przeznaczony do symulacji ruchu oraz analizy dynamicznej układu podczas krytycznych faz operacji przeładunku ładunku, tj. jego podnoszenia lub posadawiania na ruchomym pokładzie jednotki dostawczej. Żurawie pracujące w warunkach offshore podane są między innymi obciążeniom wynikającym z ruchu zarówno bazy żurawia (statek bazowy, platforma) jak również ruchu jednostki dostawczej wywołanych falowaniem morskim. Na etapie projektowania żurawia niezbędne jest określenie sekwencji zniszczenia poszczególnych elementów (crane failure chart). Opracowany model umożliwia zarówno wyznaczenie maksymalnych sił wewnętrznych i odkształceń elementów układu, jak również symulowanie różnych stanów awaryjnych, np. wywołanych nagłą zmianą położenia jednostki względem żurawia. Opracowano model i program obliczeniowy wykorzystywany jest przy projektowaniu nowych i modernizacji istniejących żurawi typu offshore. W artykule zaprezentowano wyniki obliczeń dla przypadku gdy ruch unoszenia statku jest ruchem nurzania.