Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ właściwości cieplnych powłok na opory ruchu w kontakcie EHD.

Tytuł:
Wpływ właściwości cieplnych powłok na opory ruchu w kontakcie EHD.
Autorzy:
Wilczek, A.
Data publikacji:
2006
Słowa kluczowe:
współczynnik tarcia
właściwości cieplne
temperatura
lepkość
friction coefficient
thermal properties
temperature
viscosity
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W pracy wykazano, że właściwości cieplne i gęstość powłok powierzchni elementów maszyn pracujących w warunkach smarowania EHD mogą istotnie zmieniać cechy filmu środka smarowego, a tym samym wpływać na opory ruchu w kontakcie. Powłoki, których właściwości cieplne (przewodność cieplna, ciepło właściwe) i gęstość istotnie się różnią od właściwości podłoża, na którym zostały wytworzone, powodują również istotne zmiany lokalnych wartości temperatur w obszarze kontaktu. Zmiany te wpływają na wartość lepkości efektywnej środka smarowego, a tym samym powodują zwiększenie lub zmniejszenie oporów ruchu niezależnie od zakresu poślizgów. Potwierdzono to badaniami eksperymentalnymi poprzez pomiary temperatury i współczynnika tarcia w liniowym, toczno-śizgowym kontakcie dwóch, smarowanych olejem, stalowych rolek. Właściwości cieplne rolek zmieniono poprzez pokrycie ich bieżni cienką warstwą SiOx (o < x < 2).
In the present work, it was confirmed that the coating thermal properties of machine elements surfaces working under EHD lubricating conditions, can significantly change the films characteristics of the lubricating systems as well as affect the motion resistance in the contact area. The coating for which the thermal properties (thermal conductivity, specific heat) and density are very different from that of substrate on which they were formed, conduct in significant changes of localized temperature values in the contact area. These changes affect the effective viscosity of the lubricating system and at the same time induce the increase or decrease of the motion resistance independently of the sliding range. This was further confirmed by experimental evaluations of temperature and coefficient of friction by means of a line rolling-sliding contact of two oil lubricated steel discs. The thermal properties and density of the discs was changed by covering their path with a thin layer of SiOx (O < x <2 ).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies