Tytuł pozycji:
Modeling and the assessment of how the structural and material parameters of a wharf fender affect its static stiffness.
The paper presents a method of modeling and the results of the computations of a wheel fender's static stiffness. Finite element method has been used for the modeling. For large strains of the elastomer fender the analysis has been carried out using Mooney-Ridlin's material model. Contact structures have also been modeled. The fender's static characteristic has been subjected to sensitivity analysis in order to establish how the characteristics are affected by changes of material and geometrical parameters. As a result of the analysis the most important factors affecting the fender's stiffness have been determined. The results of the analysis have been compared with the experimental characteristic determined for the real object.
W pracy zaprezentowano metodę modelowania i wyniki obliczeń sztywności statycznej nabrzeżowej odbojnicy modułowej. Do modelowania zastosowano metodę elementów skończonych. Analizę w zakresie dużych odkształceń elastometrowej odbojnicy przeprowadzono z wykorzystaniem modelu materiałowego Mooneya-Rivlina. Modelowano także struktury kontaktowe. Przeprowadzono analizę wrażliwości i charakterystyk statycznych odbojnicy nabrzeżowej na zmianę parametrów materiałowych oraz geometrycznych. Analiza pozwoliła określić najistotniejsze czynniki wpływające na sztywność odbojnicy. Wyniki analiz porównano z charakterystyką doświadczalną wyznaczoną dla rzeczywistego obiektu.