Tytuł pozycji:
Problem hałasu drogowego w otoczeniu ciągów komunikacyjnych na terenach zurbanizowanych
W artykule przedstawiono wyniki pomiarów poziomu hałasu w otoczeniu wybranych ulic i skrzyżowań Białegostoku. Przeprowadzono analizę uwzględniając charakterystykę ruchu, typ przekroju poprzecznego jezdni oraz rodzaj nawierzchni. Zaprezentowano wyniki pomiarów hałasu w obiektach, takich jak przedszkole i ratusz miejski. Uwzględniając charakter zagospodarowania przestrzennego w centralnych częściach miasta oraz sytuację gospodarczą kraju ustalono, że obniżyć poziom hałasu można przez takie działania jak: poprawa warunków ruchu, zmniejszenie (lub całkowite wyeliminowanie) ruchu samochodowego w śródmieściu, ograniczenie prędkości, poprawa stanu technicznego nawierzchni, a nawet zmiana górnych warstw jezdni na tzw. nawierzchnie ciche.
The results of noise level research in surroundings of the selected streets and crossings in Bialystok are presented in the paper. The analysis of the traffic characteristic, cross-section and pavement type - dependence was investigated. The noise level emission results, which had been tested for example the nursey scholl and town hall, were presented. It was determined that one way of the noise level reduction could be: traffic condition correction, motor traffic decrease (or total elemination) in a city, speed restrictions, pavement technical condition correction or change of pavement top layers on noiseless pavement.