Tytuł pozycji:
Metodyka oceny tłoczności blach stalowych stosowanych w przemyśle samochodowym
W artykule przedstawiono metody badań tłoczności, pozwalające ocenić podatność do przetwórstwa karoseryjnych blach stalowych. Omówiono podstawowe badania mechaniczne oraz symulujące próby technologiczne. Na podstawie granicznych krzywych tłoczenia dokonano porównawczej oceny tłoczności blach stalowych stosowanych w przemyśle samochodowym, takich jak: blachy ze stali niskowęglowych do obróbki plastycznej na zimno w tym stale IF, stali o podwyższonej wytrzymałości do obróbki plastycznej na zimno (mikrostopowe i stopowe) w tym stale typu P, BH oraz stale o specjalnych własnościach izotropowych, dodatkami Nb/Ti. Przedstawiono wyniki badań własnych w zakresie badań blach pokrywanych powłokami metalicznymi, głownie cynkiem oraz problemy związane z oceną tłoczności nowoczesnych materiałów stosowanych do tłoczenia elementów karoserii samochodowych, jakimi są blachy typu "tailored blanks". Omówiono zagadnienia oceny właściwości blach dla potrzeb symulacji procesu tłoczenia.
Methods of examining drawability which allow to evaluate flexibility of steel sheets for body making processing have been presented in the article. Basic mechanical examinations and technological simulation tests have been discussed. Comparative analysis of drawability of steel sheets used in car industry has been made on the basis of drawing boundary curves. Writer's own examination results of sheets with metallic coating, mainly zinc one, as well as problems connected with evaluation of drawability of new materials - so called "tailored blanks"- used for drawing car body elements have been presented in the paper. Evaluation of steel properties used for simulation of drawing process has also been discussed.