Tytuł pozycji:
Uregulowania prawne dotyczące emisji rozpuszczalników w Unii Europejskiej - co oznaczają i jak się do nich dostosować
Dyrektywa Rady 1999/13/EC dotycząca ograniczenia emisji rozpuszczalników (The Solvent Emissions Directive, SED) nakłada na użytkowników farb odpowiedzialność za kontrolę ulatniania się do atmosfery rozpuszczalników z operacji malowania. W Dyrektywie opisano dwie metody wzorcowej kontroli - użytkownicy mogą wybrać albo bezpośrednie monitorowanie poziomu rozpuszczalników w odprowadzanym powietrzu, lub mogą stosować "Plan obniżenia emisji", który wymaga posługiwania się planem zarządzania rozpuszczalnikami w celu wykazania zgodności z docelowymi limitami emisji, zastrzeżonymi w Dyrektywie. Obydwie opcje nakładają na użytkowników dodatkową odpowiedzialność, czemu towarzyszy nieunikniony wzrost kosztów nakładania powłok. W artykule omówiono kryterium stosowane do oceny emisji rozpuszczalników, zarówno w przypadku monitorowania jak i planu obniżenia emisji i wyjaśniono różnice w dopuszczalnych emisjach dla małych i dużych instalacji, instalacji już działających oraz nowych lub "istotnie zmienionych". Z Dyrektywy wynikają znaczące implikacje dla wszystkich uczestników w łańcuchu: wykonawca prac malarskich - dostawca farb, począwszy od twórców właściwych i ekonomicznych receptur, poprzez producentów farb i najbardziej - samych użytkowników farb, gdyż największe ilości rozpuszczalników ulatniają się w miejscach nakładania farb. Istnieją także problemy, przed którymi stają legislatorzy poszczególnych krajów - w jaki sposób przepisy te będą stosowane na poziomie narodowym i lokalnym, a także jak takie kompleksowe zarządzenia będą skutecznie monitorowane i wprowadzane w życie. Uwzględniono implikacje dla wszystkich zainteresowanych stron podając odpowiednie przykłady oraz możliwe opcje. Wzięto pod uwagę także koszty i konsekwencje dostosowania do wymagań Dyrektywy SED.
The Solvent Emissions Directive (SED) - Council Directive 1999/13/EC - places upon paint applicators the responsibility for controlling the output of solvent from their painting processes into the atmosphere. Two methods of demonstrating control are described in the Directive - applicators can choose either to monitor solvent levels directly in their exhaust air, or they can apply a 'Reduction Scheme', which requires the operation of a solvent management plan to demonstrate compliance with target emission limits stipulated in the Directive. Both options create additional res- ponsibilities for users, and inevitably increase the cost of paint application. The paper summarises the criteria which will be applied to solvent emissions under both the monitoring and reduction schemes, and explains the differences in allowable emissions between large and small operations, and between existing facilities and those that are new or 'substantially changed'. The Directive has significant implications for all parties in the painting and paint supply chain - from those responsible for creating suitable and cost effective specifications, to paint manufacturers and most of all the applicators themselves, as most of the solvent release will take place in their part of the process. There are also issues to be faced by the regulators - in terms of how the regulations will be applied at national and local level, but also how such complex rules will be effectively monitored and enforced. The implications for all parties are considered - with examples where appropriate - and possible options discussed in each case. The consequences and costs of non-compliance are also considered.