Tytuł pozycji:
Problematyka ochrony środowiska w przemyśle odlewniczym po wejściu Polski do Unii Europejskiej
Jednym z podstawowych warunków wstąpienia Polski do Unii Europejskiej jest przyjęcie jej całego dorobku prawnego i wdrożenie jego wymagań w praktyce. W pierwszej fazie wiąże się to z przeniesieniem do prawodawstwa polskiego aktów prawnych obowiązujących w krajach Unii. Kolejnym etapem jest praktyczne wdrożenie tych wymagań. Oznacza to wprowadzenie nowych procedur, stworzenie nowych lub też przekształcenie istniejących instytucji oraz realizację wielu inwestycji, które powinny zapewnić uniknięcie lub minimalizację powodowanego przez działalność gospodarczą negatywnego oddziaływania na środowisko. Zadania związane z wdrażaniem prawa UE w zakresie ochrony środowiska są bardzo poważne i będą wymagać poniesienia znacznych nakładów finansowych ocenianych obecnie na ponad 40 mld euro. Z drugiej zaś strony, podobne lub te same zadania i wydatki Polska będzie musiała ponieść w związku z realizacją celów określonych w II Polityce Ekologicznej Państwa, przyjętej w 2001 roku. Polityka ekologiczna Unii Europejskiej realizowana jest na podstawie tzw. Programów Działań na Rzecz Środowiska. Zasady polityki ekologicznej Unii Europejskiej są następujące: zrównoważony rozwój, wysoki poziom ochrony środowiska, przezorność - umiejętność przewidywania ewentualnych negatywnych skutków działań, prewencja - zapobieganie zanieczyszczeniom i likwidacja ich u źródła, stosowanie zasady: zanieczyszczający płaci - koszt likwidacji szkód ekologicznych powinni ponosić ich sprawcy, integracja wymagań ochrony środowiska z wszystkimi rodzajami strategu i polityki sektorowej, subsydiarność - problemy należy rozwiązywać na możliwie najniższym poziomie, partnerstwo - konieczność podejmowania przez wszystkie podmioty wspólnych działań na rzecz ochrony środowiska. Nowe obowiązki jakie stoją obecnie mm przed odlewniami wynikają zarówno z realizacji przez Polskę krajowej polityki ekologicznej, jak i transpozycji do prawa polskiego wymagań UE w tym zakresie. Jedną z najważniejszych zmian, również dla odlewni jest wprowadzenie do prawa polskiego wymagań Dyrektywy Rady 96/61/WE w sprawie zintegrowanego zapobiegania i ograniczania zanieczyszczeń (tzw, Dyrektywa IPPC). W dniu 25 października 2003 roku weszła w życie Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/87/WE z dnia 13 października 2003 roku ustanawiająca w ramach Wspólnoty system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. System handlu uprawnieniami do emisji zostanie wdrożony od dnia 1 stycznia 2005 roku we wszystkich krajach UE (Protokół z Kioto podpisany 7 lat temu przeiduje ograniczenie do 2012 roku o 8% ilości zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery w porównaniu ze stanem z roku 1990. Protokółu nie ratyfikowały USA i Rosja Jednak UE, mimo protestów przemysłu chce go przestrzegać). Uczestniczącym w systemie instalacjom przydzielone zostaną uprawnienia do emisji 00D, które następnie będą mogły być przedmiotem kupna - sprzedaży. Każda instalacja przemysłowa objęta tym systemem będzie mogła wyemitować tylko taką ilość dwutlenku węgla, na jaką opiewają posiadane przez nią uprawnienia do emisji.
One of the basic condition of entering Polands into the European Union is the acceptation of its total state of law and its implantation in the practice. It is related, in the first stage, to the transfer of the low acts obligatory in EU into polish legislation. The successive stage is the practical implantation of these requirements. The tasks connected with the implantation of the EU's law in the field of the environment's protection and their costs are considerable: they can amount over 40 mid e. On the other hand, Poland will have to spend similar or the same sums in connection with the realisation of the aims defined in the Second Ecological State Policy accepted in 2001. The Union's ecological policy is realized on the ground of so-called Acivity Program for Environment. There are following principles of the European Union's ecological policy: the balanced development; high level of the environment's protection; prevention - avoiding the pollutions but their liquidation at the source; using the rule: who is polluting this is paying - the costs of liquidation of the ecological damages shall bear their delinquents, integration of the requirements of the environment's protection with all kinds of sector strategy and policy; subsidizing - problems shall be solved on the possible lowest level; partnership - the need of taking by all the institutions the common activities for the protection of the environment. One of which and very important for the foundries, is the introduction into polish legislation of the requirements of the Counsel's Directions 96/61/WE regarding the integrated prevention and limitation of the polutionsons (the so-called Directions IPPC) On 25th October 2003 the Directions of the European Parlament and of the Councel of Europe number 2003/87/WE from 13th October, 2003, establishing a trade system in the scope of the rights for emission of the thermic gazes for the area of EU came into force. The trade system in the emission shall be implanted on January 1st, 2005 in all the UE-countnes (Protocol from Kioto designed 7 years ago forsees the limitation of the amount of the emitted gases by 8% till 1012 in comparison with the state in 1990; it has not been signed by USA and Russia; EU, however, will comply with it in spite of protestations of the industry). The participating installations will become the C02 emission rights, which will be objects of buying-selling. Each industry installation contained in this system will be able to emit only such amount of CO2, which will follow from the own emission rights.