Tytuł pozycji:
Strategie przedsiębiorstwa wobec zjawisk kryzysowych
Celem artykułu jest przedstawienie specyfiki zjawiska kryzysowego oraz zachowań organizacji w warunkach kryzysu. Gospodarka rynkowa, ciągła konkurencja, globalizacja i integracja sprawiają, że podmioty rynkowe działają w zmiennym otoczeniu. Dostosowanie do tego otoczenia jest wymogiem każdej firmy, bez względu na jej strukturę i wielkość organizacyjną. Reakcje firm na negatywne sygnały płynące z otoczenia są w dobie globalnego kryzysu finansowego ważnym przedmiotem badań. Artykuł zawiera opis wybranych strategii antykryzysowych oraz charakterystykę modelowych etapów zarządzania antykryzysowego. Wprowadzono definicję kryzysu i sytuacji kryzysowej oraz przedstawiono przyczyny powstawania zjawisk kryzysowych. Artykuł ma na celu wskazanie specyfiki działania w warunkach kryzysowych oraz przybliżenie strategii firm w walce z kryzysem. W artykule podkreśla się rolę menadżerów i kapitału ludzkiego w procesie wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie. Przedsiębiorstwa funkcjonują w zmiennym warunkach rynkowych. W swoich decyzjach i planach muszą być gotowe na wystąpienie zjawiska kryzysowego, zwłaszcza, że zjawiska te coraz częściej przejawiają się w funkcjonowaniu współczesnej organizacji. Kryzys może pojawić się niespodziewanie, i być uwarunkowany czynnikami zewnętrznymi i wewnętrznymi funkcjonowania organizacji. Nieuchronność kryzysu wymaga od przedsiębiorców wczesnego wykrywania negatywnych sygnałów oraz szybkiego przezwyciężania trudności. Przebieg kryzysu jest analizowany w konfrontacji z etapami i rodzajem działań zapobiegawczych podejmowanych przez przedsiębiorstwa.
Presentation of the specificity of the economic depression phenomenon as well as behaviour of organisations under crisis conditions is the aim of the paper. The market economy, on-going competition, globalisation and integration are the reasons that market subjects operate in variable environment. Readjustment to such environmental conditions is a requirement of every company, regardless of its structure and organisational capacity. Reactions of companies to negative signals arriving from the environment constitute an important research subject in the era of the global financial crisis. Descriptions of the selected anti-crisis corporate strategies as well as characteristics of model stages of anti-crisis management are included in the paper. The definition of the economic depression and the crisis situation is introduced and the reasons of the crisis phenomena occurrence are explained. The indication of the operations specificity under crisis conditions and explanation of the corporate strategy in opposing the crisis - is the aim of the hereby paper. The role of managers and human resources in the process of introducing changes in the company activities is emphasised. Companies are operating under variable market conditions. They must be ready - in their decisions and plans - for crisis phenomena since such phenomena are occurring more and more often in functioning of modern organisations. The crisis can appear quite unexpectedly and can be conditioned both by the external circumstances and by internal functioning of the company. Unavoidability of the depression requires from the managers an early recognition of negative signals and fast overcoming of difficulties. The course of the crisis is analysed with reference to stages and kinds of preventive measures undertaken by individual companies.