Tytuł pozycji:
Diagnozowanie uszkodzeń mechanicznych silników spalinowych metodami wibroakustycznymi
W artykule omówiono problematykę związaną z diagnozowaniem uszkodzeń mechanicznych silnika spalinowego metodami wibroakustycznymi. Zmiany stanu technicznego wywołane zużyciem są trudne do diagnozowania, ponieważ we współczesnych silnikach może występować zjawisko maskowania uszkodzeń. Przedstawiono wyniki badań silnika wykonane przed i po naprawie silnika, w którym zidentyfikowano zużycie pary tłok - cylinder. Z przeprowadzonych wstępnych badań wynika, że na podstawie odpowiedniej selekcji przestrzennej i widmowej można określić odpowiednie miary sygnału drganiowego wrażliwe na zużycie eksploatacyjne układu tłok - cylinder.
Problems connected with mechanical damage diagnostic of combustion engines using vibroacoustic methods were described. Changes in technical state caused by wear are difficult to diagnosis, because in modern engines sometimes occur hide the damage. Results of engine's tests performed before and after its repair shown wear of the piston-cylinder couple. From the initial tests arise that base on suitable spatial and spectral selection it can be determined corresponding measures of vibration signal susceptible on operational wear of piston-cylinder system.