Tytuł pozycji:
Ocena skuteczności zmniejszania toksyczności spalin silnika o zapłonie samoczynnym metodami konstrukcyjnymi
Usystematyzowano metody zmniejszania emisji substancji szkodliwych zawartych w spalinach silników o zapłonie samoczynnym. Dokonano oceny skuteczności zmniejszenia toksyczności spalin silnika o zapłonie samoczynnym metodami konstrukcyjnymi. Przedstawiono wyniki badań trzech silników z systemem wtrysku bezpośredniego, będących odmianami tej samej konstrukcji: oprócz silnika podstawowego przebadano silnik z turbodoładowaniem oraz silnik gruntownie zmodyfikowany konstrukcyjnie. Badania przeprowadzono zgodnie z regulaminem ECE R 49. Przeanalizowano wpływ zmian konstrukcyjnych na emisje poszczególnych szkodliwych składników spalin. Stwierdzono, że samymi zmianami konstrukcyjnymi możliwe jest osiągnięcie emisji jednostkowych tlenków azotu i cząstek stałych jedynie na poziomie limitów obecnie obowiązujących (EURO 2).
Methods of toxicity decrease of exhaust gas produced by diesel engines are presented. The estimation of efficiency of exhaust gas toxicity decrease of diesel engine with design modifications was done. Results of testing of three engines with direct injection are given. There were three versions of the same engine: the first of them it was the standard engine, the second one was turbocharged and the third of them was completely modificated in design way. Tests were performed according to ECER-49 regulation. Design moifications which have an effect on the exhaust emission were analysed. It was founf that design modifications give possibility to achieve nitrogen oxides and particular matter emission reduction only to the levels which are obligatory now (EURO 2).