Tytuł pozycji:
Wpływ obróbek powierzchniowych na odporność stali 40HM, na korozję ogólną, wżerową i naprężeniową
Badano wpływ techologicznych warstw wierzchnich wytworzonych na ulepszonej stali 40HM w wyniku kulowania, azotowania, oraz osadzania warstwy TiN na podatność na korozję ogólną i wżerową, na absopcję i transport wodoru, oraz na pękanie korozyjne. Wytworzenie wspomnianych wyżej technologicznych warstw wierzchnich zwiększa odporność stali na korozję ogólną i wżerową w roztworze zawierającym jony chlorkowe, oraz hamuje transport wodoru w głąb materiału. Podatność poszczególnych warstw na korozję ogólną i wżerową koreluje z ich podatnością na korozję naprężeniową w warunkach działania niskich naprężeń i w okresie inkubacji pękania. natomiast decydujący wpływ na rozwój pękania ma transport wodoru przez wytworzone warstwy lub przez materiał podłoża. Spośród badanych warstw azotowanie powoduje najwyższą odporność na korozję ogólną i wżerową, oraz na inkubację pęknięć, w stopniu najwyższym hamuje też transport wodoru do wnętrza stali. Jednak akumulacja wodoru wewnątrz warstwy azotowanej, przy stosunkowo dużej jej grubości, może sprzyjać rozwojowi pęknięć i przyspieszać korozję naprężeniową.
The effect of the surface layers produced on the quenched and tempered 0.4C-Cr-Mo steel by shot pinning, nitriding and deposition of TiN layer, on susceptibility to general and pitting corrosion, to uptake and transport of hydrogen and to stress corrosion cracking has been studied. The formation of above layers increases the resistivity to general and pitting corrosion in the solution containing CL ions and hampers the hydrogen transport into the metal bulk. Susceptibility of certain layer to general and pitting corrosion correlated with their susceptibility to stress corrosion cracking at application of low stress and during the incubation time of cracking. The propagation of corrosion cracking is mostly influenced by the hydrogen transport through the formed layer of through the material of substrate. Among the studied surface layers, the nitrided one causes the highest increase in resistivity to general and pitting corrosion and to incubation to cracks, as well as most effectively hampers the hydrogen transport into the metal bulk. However, the accumulation of hydrogen within the relatively thick nitrided layer may promote the crack propagation, and thus accelarate the stress corrosion cracking.