Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zagrożenie hałasem komunikacyjnym środowiska miejskiego

Tytuł:
Zagrożenie hałasem komunikacyjnym środowiska miejskiego
Autorzy:
Tomczak, E.
Data publikacji:
2005
Słowa kluczowe:
hałas
komunikacja miejska
akta prawne i normy
noise
traffic
decrees and standards
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Hałas jest jednym z zagrożeń środowiska najwcześniej poznanym przez człowieka. Może pełnić zarówno rolę ostrzegawczą, odstraszającą, jak i zagrażającą. Zwalczanie hałasu prowadzone jest w Polsce od przeszło pól wieku (już w 1933 roku wykonano pierwsze pomiary hałasu komunikacyjnego). Jest wiele źródeł występowania hałasu i sposobów zapobiegania, różne są też skutki oddziaływania na organizm ludzki - od lekkiego dyskomfortu po dawki wręcz śmiertelne. Wartości dawek oraz sposoby zapobiegania ujęte są w aktach prawnych. Nadany w przeszłości przemysłowy kierunek rozwoju Łodzi narzucił specyficzne rozwiązania przestrzennego zagospodarowania miasta. Stale rosnąca liczba samochodów oraz infrastruktura, ciasnota ulic i krótkie odcinki między skrzyżowaniami mają istotny wpływ na zwiększenie poziomu hałasu komunikacyjnego. Duże zakłady przemysłowe zlokalizowane w zwartej zabudowie mieszkalnej najczęściej są w stanie likwidacji i już nie mają wpływu na ogólny klimat akustyczny. Celem pracy było dokonanie pomiarów hałasu komunikacyjnego, wykonanych w szczególnych miejscach: w pobliżu szpitali, w parkach, na ruchliwych skrzyżowaniach, oraz porównanie uzyskanych wyników z wartościami progowymi określonymi we właściwych rozporządzeniach. Całość wyników zebrano w postaci "mapy akustycznej" dla miasta Łodzi. Uwzględniono również pomiary wykonywane w cyklach 3-4-letnich przez WIOŚ w Łodzi.
Noise is jest one of the environmental hazards that was earliest known to mail. It can play both warning, deterring and threatening role. Noise control started in Poland over half a century ago (the first measurements of traffic noise were made already in 1933). There are many sources of noise and methods to prevent it; are also different noise impacts on a man's organism are also different - from a slight discomfort to lethal doses. Doses and prevention methods are given in legal regulations. Industrial development of Łódź in the past imposed specific solutions of the city spatial management. Hence, a growing number of vehicles and infrastructure, narrow streets and short distances between crossings have a significant effect on traffic noise increase. Big industrial plants located in a densely built-up residential areas are now shut down and have no impact on the general acoustic climate. The aim of the study was to carry out traffic noise measurements in specjal sites: near hospitals, in parks, on busy crossings and to compare results with threshold values specified in relevant documents. Ali results are summarised in the form of an "acoustic map" for the city of Łódź. Measurements carried out by the Regional Environmental Inspectorate in 3-4 year cycles were also taken into account.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies