Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kompetencje personelu projekt normy prEN 13313

Tytuł:
Kompetencje personelu projekt normy prEN 13313
Autorzy:
Kurcz, L.
Wąs, M.
Data publikacji:
2002
Słowa kluczowe:
projekt normy prEN 13313
nowoczesna firma
kompetentny personel
kwalifikacje
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Podstawa sukcesu nowoczesnej firmy to kompetentny personel. Kompetencja jest to złożona praktycznie i ważna umiejętność wyższego rzędu, która dotyczy nie samego działania (systemu czynności), ale przede wszystkim zdolności danej osoby do jego wykonania. Kompetencje, niezbyt szczęśliwie utożsamiane bardzo często z kwalifikacjami, definiowane są jako zdolność do zadowalającego wykonywania czynności wymaganych w danym zawodzie. Wydaje się jednak, że jest to duże uproszczenie nie od-zwierciedlające w pełni pojęcia kompetencje. Kompetencje są pojęciem szerszym niż kwalifikacje i obejmują szereg cech i właściwości sprawiających, że posiadający je pracownik, oprócz niezbędnej sprawności zawodowej (biegłości), może wykazać się także osobowością, sposobem zachowania sit; i innymi, czasem trudnymi do zdefiniowania, cechami. Na każdym stanowisku są ludzie, którzy radzą sobie lepiej niż inni. Podchodzą do swych zadań w inny sposób niż typowy, czyli przeciętny pracownik. Pracują zdecydowanie lepiej, tzn. pełniej i szybciej osiągają nakreślone cele, łatwiej je przekraczają. Trafną ilustrację, czym jest i od czego zależy kompetencja, stanowi tzw. model góry lodowej. Umiejętności i wiedza, czyli to co widać, stanowi wierzchołek wystający z wody. Pod wodą ukryte są natomiast takie elementy, jak rola społeczna, wizerunek własny, cechy osobowościowe, wreszcie motywy - trudno dostrzegalne czynniki, które w dużej mierze składają się na to, czy pracownik ma opinię kompetentnego. Cechy składające się na kompetencje, to przede wszystkim: -zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych - umiejętność właściwego reagowania na nowe sytuacje - umiejętność planowania i organizowania prac - umiejętność właściwego postępowania ze współpracownikami - umiejętność wykonywania zadań z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, oszczędności energii, ochrony zdrowia i środowiska - umiejętność krytycznej oceny własnej i cudzej działalności. Jak najskuteczniej wyszukiwać, sprawdzać i doskonalić kompetencje personelu? Jak najbardziej obiektywnie potwierdzać posiadanie określonych kompetencji? Jak wykazywać, oceniać, utrzymywać kompetencje? Czy istnieje wzorzec, norma, regulacje prawne? Pytania takie należy stawiać także w odniesieniu do personelu działającego w dziedzinie chłodnictwa.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies