Tytuł pozycji:
Technologie zwiększające trwałość narzędzi stosowane w Centrum Obróbki Cieplnej IMP
W referacie przedstawiono wyniki badań stali szybkotnących po wybranych obróbkach cieplnych i cieplno-chemicznych. Badania przeprowadzono na próbkach ze stali szybkotnącej HS6-5-2 (dawniej SW7M) i stali szybkotnącej proszkowej HS6-5-3-8 (ASP2030). W badaniach zastosowano technologie azotowania i tlenoazotowania oraz głębokiego wymrażania w temperaturach od -175°C do -196°C. Wykonano następujące warianty obróbki: hartowanie + dwukrotne odpuszczanie, hartowanie + dwukrotne odpuszczanie + azotowanie lub tlenoazotowanie, hartowanie + wymrażanie + odpuszczanie + azotowanie lub tlenoazotowanie, Hartowanie + odpuszczanie + azotowanie lub tlenoazotowanie + wymrażanie + odpuszczanie. Wykonano pomiary twardości i badania zużycia przez tarcie. Uzyskano wzrosty twardości powierzchni w wariantach z obróbkami cieplno-chemicznymi i wymrażaniem, w porównaniu do klasycznej obróbki cieplnej (wariant pierwszy). W badaniach zużycia przez tarcie próbek zastosowano metodę 3 wałeczki-stożek. Uzyskano znaczne zmniejszenie zużycia w wariantach z obróbkami cieplno-chemicznymi i wymrażaniem.
This paper describes tests of heat and thermo-chemical treatments, which purposes are to improve durability of tools manufactured from high speed steels. Tests were performed on samples from high speed steel HS6-5-2 (former SW7M) and high speed PM steel HS6-5-3-8 (ASP2030). The following technologies were applied for research: nitriding, oxynitriding and deep cryogenic treatment at temperatures from -175°C to -196°C. The following test variants were carried out: quenching + double tempering, quenching + double tempering + nitriding or oxynitriding, quenching + deep cryogenic treatment + tempering + nitriding or oxynitriding, quenching + tempering + nitriding or oxynitriding + deep cryogenic treatment + tempering. The tests of hardness and friction wear were made. The increase in surface hardness for variants with thermo-chemical treatments and deep cryogenic treatment was achieved, in comparison with conventional heat treatment (first variant). Friction wear tests were performed with the method “3 rollers-cone”. Significant decrease of wear for variants with thermo-chemical treatments and deep cryogenic treatment was achieved.