Tytuł pozycji:
Możliwości oceny estymat procesu chaotycznego na przykładzie procesu spalania w silniku o zapłonie samoczynnym
W artykule zaprezentowano zagadnienie oceny diagnostycznej procesu spalania w silniku ZS z wykorzystaniem procesów towarzyszących. Niniejsza praca dotyczy procesów wibroakustycznych, spośród których Autorzy wybrali do oceny procesy drganiowe. Z uwagi na właściwości jakie posiadają rozważane procesy i możliwości ich wykorzystania w diagnozowaniu procesów wolno- jak i szybkozmiennych zachodzących w silnikach spalinowych, zarówno w warunkach laboratoryjnych jak i eksploatacji silnika w pojeździe, niezbędne stało się uwzględnienie tych procesów w okresowej i ciągłej analizie stanu technicznego silnika i poprawności realizacji procesów w nim zachodzących. Do badań wybrano silnik o zapłonie samoczynnym stosowany w pojazdach o zastoso- waniach pozadrogowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3500 kg. Rozważania nad możliwością aplikacji metody przeprowadzono w aspekcie analizy diagnostycznej i jej zastosowania w systemie oceny diagnostycznej procesu spalania, a w szerszym ujęciu również w aspekcie ograniczenia źródeł nadmiernej emisji wynikającej z nieprawidłowości w procesie bądź degradacji charakterystyk funkcjonalnych obiektu technicznego, bądź potencjalnych uszkodzeń występujących w jego elementach i podzespołach podczas eksploatacji. Zastosowano nieliniową metodę analizy przyspieszeń drgań generowanych w silniku opartą o wykorzystanie teorii chaosu deterministycznego, przy pomocy której poszukiwano składowych nieliniowych uzyskanych z przebiegów czasowych procesu. Miarą ilościowej oceny były estymatory procesu, których zmiany były przedmiotem analiz autorskich. Uwzględniono również ograniczania metody i wytyczne kwalifikacji procesu jako nieprawidłowy.
The paper describes the issue of the diagnostic assessment of the combustion process taking place in CI engine with the help of accompanying processes. The above work concerns vibroacoustic processes, among which authors chosen vibration ones to the research. In view of the characteristics that the above processes have and the possibilities of their application in the diagnosis of the slow and fast processes taking place in combustion engines, both for laboratory and vehicle exploitation conditions, the necessity of taking into account of these processes for periodic and on-line analyses of the engine.