Tytuł pozycji:
Optymalizacja sygnalizacji świetlnej dla złożonego skrzyżowania o ruchu okrężnym
Celem artykułu jest skrótowe przedstawienie wyników próby znalezienia bardziej efektywnego sposobu sterowania ruchem na Rondzie Rataje w Poznaniu, poprzez zmianę programu sygnalizacji świetlnej. W tym celu zbadano istniejące warianty programu sterowania oraz zaproponowano dwa autorskie programy sygnalizacji świetlnej (dostosowane do godzin przedpołudniowych i popołudniowych). Analizy prowadzono drogą symulacyjną korzystając z systemu VISSIM do mikrosymulacji ruchu drogowego. Po przeanalizowaniu wyników symulacji stwierdzono, że stworzone programy sygnalizacji świetlnej charakteryzowały się bardzo dobrą efektywnością obsługi pojazdów oczekujących w kolejce, co z kolei rzutowało na lepszą przepustowość ronda.
The aim of the paper is to present the results of an attempt to find a more effective way for traffic control at Rondo Rataje in Poznan by means of changing the traffic light control programme. For this purpose, the existing variants of the control programme were tested and two new programmes suited for the period of the morning and evening rush hours were proposed. The research was based on simulation approach and carried out with the VISSIM traffic flow microsimulation system. The results showed that the proposed traffic light programmes provided highly effective service of vehicles awaiting in queues at the roundabout and improved the capacity of the roundabout.