Tytuł pozycji:
Teoria konkurencji dystrybutorów energii
Przedstawiono teorię działania firm w warunkach konkurencji rynkowej. Pokazano, w jaki sposób wprowadzenie konkurencji do sektora energetycznego może wpłynąć na ceny zakupu i sprzedaży energii przez spółki dystrybucyjne. Sformułowane zależności matematyczne mogą być również wykorzystane, przy określonych założeniach, do opisu pozycji dystrybutora będącego monopolistą na rynku energii.
Competition of companies is a typical feature of free market economy. True is also a contrary statement: lack of free market causes lack of competition, which means that free market and competition are mutually connected and that one does not exit without the other. The most importent criterion for evaluating activity of business is the level of profit. A firm, which achieves very little or none profit is rarely in position of great trust in financial institutions so very important while planning and carrying out a purpose concerning development. In the paper is presented a model showing dependence of achieving profit or energy distributors companies on: quantity of participation in a market, demand for energy, costs of distribution, flexibility of energy prices. Formula can be used for a description of individual electrical energy distributor position in a competition market.