Tytuł pozycji:
Zastosowanie numerycznej mechaniki płynów do analizy ograniczeń drogi wodnej
W ostatnich latach przeprowadzone zostały liczne badania mające na celu identyfikacje sił hydrodynamicznych działających na manewrujący statek na akwenach portowych przystosowanych dla dużych statków. Niekorzystne zjawiska, które oddziałują na warunki eksploatacji statku na ograniczonej drodze wodnej odgrywają ważną rolę w projektowaniu akwenów i są przedmiotem wielu badań. W artykule zostanie omówione zagadnienie związane z zastosowaniem systemu obliczeniowego Fluent do analizy zjawisk zachodzących podczas ruchu statku na wodzie płytkiej takich jak wzrost przegłębienia, osiadania, powstanie prądu powrotnego oraz wzrost oporów kadłuba. Oszacowanie wielkości osiadania ma istotne znaczenie w wyznaczeniu wymaganej tolerancji między zanurzeniem statku, a głębokością akwenu. Określenie dokładnego związku między wielkością osiadania a prędkością umożliwi maksymalne wykorzystanie dopuszczalnego zanurzenia przy zachowaniu bezpieczeństwa eksploatacji statku.
The problem of ship squat is one among the crucial factors affecting the navigation of ships in restricted waters. The squat can be estimated using either the empirical or analytical models. It may be evaluated by implementing the real scale tests or CFD technology as well. The results of calculations should be validated with the results obtained using the existing methods of squat identification. From the hydrodynamic phenomena point of view the main attention has been paid to hydrodynamic forces affecting the hull in shallow water