Tytuł pozycji:
Specjalne tworzywo polimerowe EPY oraz jego zastosowanie w posadawianiu maszyn i urządzeń okrętowych i lądowych
W artykule przedstawiono nowoczesną efektywną technologie posadawiania na fundamencie maszyn i urządzeń okrętowych i lądowych, przy użyciu podkładek wyrównawczych ze specjalnie do tego celu opracowanego tworzywa polimerowego o nazwie E P Y Ž . Dokonano analizy porównawczej i oceny tradycyjnej metody montażu maszyn na fundamentach - z zastosowaniem metalowych podkładek wyrównawczych, i nowoczesnej - z zastosowaniem podkładek wyrównawczych z tworzywa polimerowego, odlewanych na gotowo bezpośrednio pod montowanym obiektem. Zagadnienie to omówiono na przykładzie silnika napędu głównego statku (rys.1), gdzie wymagania dotyczące montażu są bardzo wysokie. W ocenie metod montażu maszyn i urządzeń uwzględniono kryteria techniczne, ekonomiczne i eksploatacyjne. Przestawiono wyniki specjalnych badań laboratoryjnych (rys. 2 i 3), potwierdzające istotne zalety techniczne, występujące w przypadku stosowania tworzywa polimerowego w montażu elementów maszyn. Omówiono podstawowe wymagania technologiczne i wytrzymałościowe, stawiane tworzywu polimerowemu na podkładki fundamentowe maszyn. Przedstawiono dane liczbowe, dotyczące praktycznych zastosowań opracowanego tworzywa w montażu maszyn i urządzeń okrętowych i lądowych. Podano kilka przykładów (rys.1a, 4 - 6), ilustrujących różne praktyczne możliwości wykorzystania opracowanego tworzywa w montażu nowych maszyn i urządzeń, jak również w naprawie i modernizacji istniejących już obiektów.
This paper presents a modern and highly effective technology applied for seating on foundations of marine and land-based machines and installations by means of chocks made of EPYŽ resin compound specially developed for this purpose. Both a comparison analysis and evaluation of the traditional method of seating machines on foundations – by means of chocks made of metal, and the modern method, which takes use of foundation chocks cast from the EPY resin compound on spot directly under the installed object were made. The problem was discussed using as an example a ship’s main engine (Fig. 1), where the assembling requirements are very high. For the evaluation of the assembling methods technical, economic and maintenance criteria were taken into account. The results of special laboratory tests are presented in Fig. 2 and 3 and they confirm the essential technical advantages of the EPY compound application in the assembling of machine components. The basic technological and mechanical requirements of a polymer compound used for foundation chocks must meet were also discussed. The numerical date which illustrate practical applications of the developed EYP resin compound in assembling marine and land-based machines and installations were also given. Some examples were presented (Fig. 4 – 6) in order to illustrate various possibilities of the compound’s application in assembling new machines and installations as well as in repairing and modernisation of the already existing objects.