Tytuł pozycji:
Recent Advanced In Hard and Super- Hard Anti Wear Nanostructured and Composite Coating Technology
Unlike conventional coatings, nanostructured and composite coatings offer a combination of low friction and high wear resistance to sliding surfaces under a wide range of tribological conditions. Structurally, they consist of two or more phases that are mixed in a very special manner to provide a very dense structural morphology. These coatings may be super-hard and exhibit very low friction coefficient and very high wear and corrosion resistant. At present, several PVD and CVD techniques are available to reliably deposit nanostructured and composite coatings on several metallic and ceramic substances. Some of the films are self lubricating and may provide friction coefficients of less than 0.1, even under very harsh sliding conditions. Because of their low friction, those coatings can be very useful in extreme tribological application, such as aerospace and green manufacturing. For applications that involve high temperatures, the development of thermally stable, selflubricating coatings is essential. Recently, a crystal - chemical approach was introduced to understand better and classify lubricious oxides or oxide-forming nanocomposites. This approach may serve as a basis for the design of novel nanocomposite coatings, that can produce the kind of lubricious oxides, that are needed on sliding surface at high temperatures.
W ostatnich latach wzrosło znacznie zainteresowanie wytwarzaniem i coraz szerszym wykorzystaniem wielofunkcyjnych, nanostrukturalnych i kompozytowych pokryć narzędzi i części maszyn. Użycie tych pokryć miało na celu zwiększenie sprawności, żywotności i wydajności maszyn i urządzeń oraz używanych narzędzi. Z uwagi na ich wyjątkowo wysokie właściwości mechaniczne, a zwłaszcza trybologiczne (super twardość, super wiązkość, niski współczynnik tarcia i zużycia, wysoką odporność na zmęczenie, korozję i erozję). Rozwój technologii nanostrukturalnych i nanokompozytowych supertwardych i niskotarciowych pokryć opartych na metodach CVD i PVD wywołał znaczący wpływ na poszerzenie ich zastosowań w przemyśle maszynowym, kosmicznym, informatycznym. biomedycznym i transporcie. W ostatnich latach obserwujemy rozwój specjalnych nanostrukturalnych pokryć elementów maszyn, które w czasie tarcia poślizgowego są w stanie wytwarzać trybowarstwy samosmarujące o bardzo niskim współczynniku tarcia. W przyszłości oczekuje się od zespołów badawczych opracowania technologii nanostrukturalnych i kompozytowych warstw uniwersalnych, które będzie można zastosować w każdych warunkach eksploatacyjnych, również w wysokich temperaturach.