Tytuł pozycji:
Pomiary jakości połączeń VoIP w sieci Netia Telekom S.A.
Przedstawiono sposób monitorowania jakości połączeń na podstawie mechanizmów pomiaru i raportowania wbudowanych w sprzęcie VoIP. Na ich podstawie opracowano system do monitorowania parametrów jakości połączeń VoIP, takich jak współczynnik realizacji połączeń skutecznych ASR, średni czas trwania połączenia oraz statystykę kodów przyczyn rozłączeń. Istotną nowością jest monitorowanie parametru ITU G.113 ICPIF zdefiniowanego jako kombinowana miara wpływu opóźnienia pakietów i utraty pakietów na subiektywną jakość głosu.
This paper presents a solution for Quality of Service measurement in VoIP network. QoS measurements are based on built-in voice quality measurement abilities that reside in each voice gateway. Based on that, the system was developed that monitors quality parameters such as Answer Ratio, Mean Call Duration and statistics of disconnect reason values. Important novelty is the monitoring of ITU G. 113 ICPIF, parameter that is defined as combined measure of packet delay and effective packet loss - the major determining factors of real-time multimedia quality.