Tytuł pozycji:
Full-scale testing of two corrugated steel box culverts with different crown stiffness
We present full-scale tests of one stiffened and one non-stiffened box culvert of 8 m span. The tests comprise measurements during backfilling, static tests by a truck for different cover depths, and ultimate loading. The composite action of the stiffened part was confirmed. The difference between the responses of the two types of structures got smaller with increasing depth of cover. The maximum moment measured at the crown was 22.3 kNm/m. The non-linear curves of maximum displacements and moments demonstrate the positive effect of cover depth. The crown did not respond to live load until the truck was halfway on the bridge. The non-stiffened culvert continued to deflect at 48.8 tons (without increasing the load). The stiffened culvert had not reached its capacity yet by the time all the loads (60.8 tons) were placed on it.
Prezentujemy testy w skali naturalnej wykonane dla wzmacnianego żebrami i nie wzmacnianego żebrami przepustu skrzynkowego z blachy falistej o rozpiętości 8 m. Testy obejmują pomiary przeprowadzone podczas zasypywania, testy statyczne wykonane przy użyciu samochodu ciężarowego dla różnych wysokości naziomu i z maksymalną ładownością. Współpraca konstrukcji podstawowej z wzmocnieniami żebrami została potwierdzona. Różnica w zachowaniu się konstrukcji wzmacnianej i nie wzmacnianej pod obciążeniem była coraz mniejsza wraz z zwiększaniem się wysokości nazio-mu. Maksymalny moment zmierzony w kluczu wyniósł 22.3 kNm/m. Nieliniowe krzywe maksymalnych odkształceń i momentów wykazują pozytywne oddziaływanie wysokości naziomu. Klucz konstrukcji nie reagował na obciążenie dopóki samochód ciężarowy nie znalazł się w połowie mostu. Nie usztywniony przepust ulegał dalszej deformacji przy 48.8 tonach (bez zwiększania ładowności). Usztywniony przepust nawet przy zastosowaniu pełnej ładowności (60.8 ton) nie wykorzystał w pełni swojego zapasu nośności.