Tytuł pozycji:
Wpływ lokalnych nierówności profilu podłużnego na warunki stateczności bezstykowego toru kolejowego
Jedną z głównych okoliczności sprzyjających wyboczeniu tom bezstykowego są początkowe nierówności jego osi występujące w płaszczyźnie pionowej i poziomej [8, 18, 19, 20]. Nierówności toru powstają w czasie jego budowy i eksploatacji. Zasadniczym powodem ich powstawania i narastania są trwałe odkształcenia podłoża podsypkowego. Proces tworzenia się nierówności zależy od konstrukcji i warunków eksploatacji toru, a także od wpływu rozluźnienia struktury podłoża podkładów wokół wykonanych stanowisk pomiarowych np. do badań podtorza płytą VSS, Początkowe nierówności powodują dodatkowe zginanie rusztu torowego (profil) [1,2, 11, 18] i ramy torowej (plan) [6, 9, 20, 22] od sił podłużnych powstających w tokach szynowych przy zmianach temperatury, hamowaniu taboru oraz poziomych odkształceniach podłoża (tereny górnicze). W przypadku występowania sił podłużnych ściskających zniekształcony lokalnie tor jest poddany jednoczesnemu ściskaniu i zginaniu, co niekorzystnie wpływa na warunki jego stateczności [11, 12, 18]. Uzyskane wyniki mają istotne znaczenie w analizie zagadnienia stateczności eksploatowanych torów bezstykowych w płaszczyźnie pionowej [l, 18, 21].