Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zastosowanie teorii zbiorów przybliżonych do oceny wpływu właściwości materiałowych elementów ze stali 100Cr6 na ich powierzchniowa trwałość zmęczeniową

Tytuł:
Zastosowanie teorii zbiorów przybliżonych do oceny wpływu właściwości materiałowych elementów ze stali 100Cr6 na ich powierzchniowa trwałość zmęczeniową
Autorzy:
Libera, M.
Waligóra, W.
Data publikacji:
2010
Słowa kluczowe:
powierzchniowa trwałość zmęczeniowa
teoria zbiorów przybliżonych
rolling contact fatigue
rough set theory
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Powierzchniowa trwałość zmęczeniowa łożysk tocznych, kół zębatych i innych elementów maszyn pracujących w warunkach cyklicznie zmiennych naprężeń kontaktowych może być determinowana przez ogromną liczbę czynników, i to zarówno konstrukcyjnych, technologicznych, jak i eksploatacyjnych. W artykule przedstawiono procedurę, opartą na teorii zbiorów przybliżonych, pozwalającą na identyfikację właściwości materiałowych elementów pracujących w warunkach zmęczenia powierzchniowego, które są istotne ze względu na ich trwałość. W efekcie zastosowania teorii zbiorów przybliżonych do analizy wyników badań wałeczków łożyskowych ze stali 100Cr6 utworzono hierarchię właściwości materiałowych ze względu na ich wpływ na powierzchniową trwałość zmęczeniową. Spośród badanych właściwości najważniejsze okazały się: zawartość austenitu szczątkowego, stan naprężeń i dyspersja węglików.
Fatigue wear is a kind of wear when the local loss of cohesion and subsequent material decrements are caused by material fatigue in the effect of cyclic action of contact stresses in surface layers of joint friction elements. Initiation, development and propagation of fatigue cracks (wear by pitting) take place in such surface layer. Typical machine parts being a subject of fatigue wear are rolling bearings and gear wheels. The surface fatigue life of these machine elements can be determined by a great number of design, technological and service factors. This paper presents the application of one of the machine learning methods for the analysis of tests results of the surface fatigue life, i.e. decision rules generated on the basis of the rough sets theory.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies