Tytuł pozycji:
Wpływ prędkości i masy pociągu na stateczność dynamiczną toru bezstykowego
W artykule podjęto próbę określenia dodatkowej osiowej siły ściskającej w torze bezstykowym, w zależności od: prędkości pociągu vP, jego masy jednostkowej mP, oraz masy mt toru przypadającej na jednostkę jego długości. Praca mając także charakter przeglądowy, prezentuje postać wzorów na siłę krytyczną w torze, jak i prędkość krytyczną.
Static form of local stability problem is generally considered in Lagrange meaning, where a small disturbance of system state determines its stable and unstable equilibrium. In presented paper a considered problem of dynamical stability of operating railway track is more complicated from mentioned above stability in Lagrange meaning due to parametric resonance occurrence in problem of compressed track a non-damped vibration under rolling stock. In following paper a determination attempt of additional compressive force in continuous welded rail track was taken up due to train velocity vP, its unit mass mP and track mass m, per its unit length. A considered roadbed is modeled by several models (Winkler's foundation, Saito-Murakami and Własow models). Taking into account a roadbed mass and set-off on track stability were shown. Also paper has got a review character and presents form of equations on critical force and critical speed in railway track.