Tytuł pozycji:
Power loss radial tilted-pad journal bearing
Poprzeczne łożyska slizgowe z wahliwymi segmentami stosowane są w maszynach wirnikowych wysokoobrotowych (L.1-7) pracujących przy ustalonym małym lub średnim obciążeniu oraz dużych prędkościach obwodowych czopa dochodzących do 100m/s. Łożyska te zastosowane w turbinach parowych i gazowych turbosprężarkach oraz przekladniach turbinowych zapewniają stateczną pracę wirnika zwłaszcza gdy stosowane są środki smarowe o niskiej lepkości. Wysokoobrotowe łozyska ślizgowe wielopowierzchniowe są łożyskami zamkniętymi na obwodzie przy czym wzrost luzu względnego powoduje w szczelinie smarowej częściowe lub pełne przejście z przepływu laminarnego do turbulentnego (L.3,5). Zjawisku temu towarzyszy wzrost oporów ruchu i niedostateczna praca czopa. Łożyska z segmentami wahliwymi nie są łożyskami w pełni zamkniętymi na swoim obwodzie. Przestrzeń znajdująca się pomiędzy poszczególmi segmentami wahliwymi wywiera wpływ na charakter pracy łożyska. Ilośc wahliwych segmentów może wynosić zasadniczo od 3 do 5 w zależności od żądanych parametrów pracy maszyny wirnikowej (L.7-9) Powierzchnie robocze wahliwych segmentów są zasadniczo powierzchniami cylindrycznymi z punktem podparcia przesunietym w kierunku obrotu czopa i znajdujacymi się poza środkiem segmentu(L.1-4). W referacie przedstawiono wyniki badań oporów ruchu 4-powierzchniowego łożyska ślizgowego z segmentami wahliwymi. Przy założeniu adiabatycznego filmu smarowego obliczono opory ruchu dla różnych wartości mimośrodowości względnej długości łożysk.