Tytuł pozycji:
Dopuszczalne przemieszczenia pary sąsiadujących łożysk turbozespołu w stosunku do konstrukcyjnej linii wałów
Artykuł zawiera rezultaty analizy komputerowej wpływu wzajemnych przemieszczeń pary sąsiadujących łożysk turbozespołu 13K215 na stan dynamiczny i obciążenie łożysk maszyny. Przemieszczenie któregokolwiek łożyska turbozespołu względem jego położenia bazowego, a mianowicie położenia określonego przez konstrukcyjną linię łańcuchową wałów zmienia warunki pracy maszyny. Zakresy dopuszczalnych przemieszczeń łożysk zostały wyznaczone na drodze numerycznej analizy dyskretnego modelu turbozespołu. Dopuszczalne przemieszczenia w kierunkach poziomym i pionowym zostały wyznaczone ze względu na kryterium dopuszczalnych drgań łożysk i dopuszczalnych obciążeń panwi. Wyniki zostały przedstawione graficznie w postaci map dopuszczalnych przemieszczeń łożysk. Stwierdzono, że obszary dopuszczalnych przemieszczeń nie są symetryczne w stosunku do ich bazowego położenia i że konstrukcyjna linia łańcuchowa wałów nie została zaprojektowana optymalnie. Zaproponowano korektę oryginalnej linii łańcuchowej wałów turbozespołu.
The paper presents results of a computer analysis of influence of mutual displacements of the pair of neighbouring bearings of 13K215 turboset on the dynamic state and bearings load of the machine. Displacement of any bearing of the turboset in relation to its base position, namely position determined by the constructional chain line of shafts, changes operational conditions of particular slide bearings and consequently the operational conditions of the entire machine. The ranges of acceptable displacement of bearings of the turboset have been evaluated by means of numerical analysis of the discrete model of the turboset. Permissible displacements of bearings in horizontal and vertical direction have been calculated in regard to criterion of permissible bearing vibrations and permissible static bearing loads. The results have been presented graphically in the form of acceptable area of bearings displacements. It has been found, that the areas of permissible displacement are not symmetrical in relation to its base position and that the constructional chain line of machine's shafts was not designed optimally. The correction of the original shaft line of the turboset has been proposed.